Începând din anul 1983, asociația internațională a consumatorilor „Consumer International” (al cărei membru român este în prezent Asociația InfoCons/ ANPCPPSR) celebrează anual, la data de 15 martie, Ziua mondială a drepturilor consumatorilor.
De menționat că, la 15 martie 1962, fostul președinte al SUA John Fitzgerald Kennedy, după ce constatase uriașele discrepanțe de putere economică existente între furnizori și consumatori, a prezentat public primele patru drepturi fundamentale ale consumatorului – dreptul la securitate, dreptul la informație și informare, dreptul de-a alege și dreptul de-a fi audiat.
În luna august 2017 se împlinesc 25 de ani de la publicarea în Monitorul Oficial (nr. 212 din 28 august 1992) a Ordonanței nr.21 din 1992 privind protecția consumatorilor. Acest eveniment a marcat practic apariția oficială a <protecției consumatorilor> ca domeniu distinct de preocupări și acțiuni la nivel guvernamental și neguvernamental în România…
Acest eveniment a fost însoțit acum un sfert de secol de un alt eveniment oficial important: publicarea Hotărârii de Guvern nr.482 din 24.08.1992 privind organizarea și funcționarea Oficiului pentru Protecția Consumatorilor, OPC – primul organism guvernamental cu asemenea vocație din istoria României, incluzând o instituţie centrală și o rețea de 41 oficii locale (în municipiul București și în fiecare capitală de judeţ) – denumit în prezent ANPC – Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.
Ambele evenimente au fost pregătite încă din primăvara anului 1990, prin elaborarea proiectelor de reglementări aferente - cu competență, interes, abnegație și chiar entuziasm - de o echipă pluridisciplinară de specialiști din care am făcut parte (între anii 1990-1992).
De menționat și înființarea în anul 1990 a APC - Asociația de Protecție a Consumatorilor din România (denumită în prezent APC - Asociația Pro Consumatori) – prima organizaţie neguvernamentală cu preocupări în acest domeniu din istoria României – inițiată tot de această echipă…
La 15 martie 1990, tot la inițiativa acestei echipe, a fost celebrată public, pentru prima dată în România, „Ziua mondială a drepturilor consumatorului” – un eveniment marcat de atunci, în mod oficial, anual…
Acum, după 25 de ani, acest eveniment este marcat prin crearea unui nou grup Facebook intitulat „Stan Pățitul – grup pentru autoprotecția consumatorilor”
Sub deviza "Un om informat valorează cât doi! - Un om informat este protejat!" acest grup își propune să colecteze și să distribuie DATE și INFORMAȚII relevante și actuale, potențial utile consumatorilor din România, în scopul auto-protejării lor pe piața liberă, în cadrul concurenței tot mai intense, uneori chiar acerbe și/sau neloiale, între agenții economici.
Sunt bine venite în paginile acestui grup:
Fiecare contributor răspunde personal pentru datele și informațiile prezentate în paginile acestui nou grup Facebook.
Prof. univ. dr. ing. Nicolae George DRĂGULĂNESCU
Secretar general – FUNDAȚIA ROMÂNĂ PENTRU PROMOVAREA CALITĂȚII
Director executiv – FUNDAȚIA JURAN
Președinte de onoare – FEDERAȚIA ASOCIAȚIILOR DE PROTECTIE A CONSUMATORILOR DIN ROMANIA
InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.
Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!
**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal