Navighezi în versiunea veche InfoCons.
This is default text for notification bar

Translate this page RO

Select language
InfoCons

Utilizarea și accesarea internetului

  • Pensii Private InfoCons
  • Abonare la newsletter
  • Superconsumatorul
  • Romania 1918 - 2018
  • Marca Încrederii
  • Află cât costă produsele de bază în orașul tău!
  • Telefonul Consumatorilor
  • Publicația InfoCons

Obținerea unei conexiuni la internet

Oriunde v-ați afla în UE trebuie să puteți beneficia, la un preț accesibil, de servicii de comunicații electronice de bună calitate, inclusiv de acces de bază la internet. Este vorba despre așa-numitul principiu al „serviciului universal". Ar trebui să existe cel puțin un furnizor care să vă ofere acest serviciu.

 

Internet deschis

Normele UE privind internetul deschis le permit utilizatorilor să acceseze și/sau să distribuie orice conținut și serviciu online. Furnizorul de internet nu poate bloca, încetini sau discrimina conținuturi, aplicații sau servicii online, decât în 3 cazuri specifice:

  • pentru a respecta anumite obligații juridice, cum ar fi o hotărâre judecătorească privind blocarea unor conținuturi ilegale specifice
  • pentru a menține securitatea și integritatea rețelei, de exemplu pentru a combate viruși sau disfuncționalități
  • pentru a gestiona congestionarea temporară sau excepțională a rețelei.

 

 

Contracte cu furnizorii de internet

Înainte de semnarea unui contract de servicii de internet, furnizorul trebuie să vă ofere informații despre:

  • prețuri, tarife și taxe, inclusiv opțiuni și pachete
  • clauze și condiții standard
  • calitatea serviciului (ex. viteza de descărcare).

După semnarea contractului, furnizorul trebuie:

  • să vă anunțe, din timp, dacă dorește să modifice contractul (ex. să mărească prețurile)
  • să vă permită să vă retrageți din contract fără a suporta penalități, dacă nu acceptați noile condiții
  • să vă ofere posibilitatea de a încheia contractul pe o perioadă minimă rezonabilă – un contract pe o perioadă inițială care să nu depășească 12 luni; contractele cu durată minimă de peste 2 ani sunt ilegale

 

Sprijin suplimentar pentru utilizatorii cu handicap

Dacă sunteți utilizator cu dizabilități, aveți dreptul la aceleași servicii ca și restul consumatorilor.

De asemenea, ați putea beneficia de dispozitive speciale de accesibilitate oferite de furnizor, cum ar fi un software de mărire a caracterelor sau un cititor de ecran, în cazul în care aveți deficiențe de vedere.

Autoritățile naționale de reglementare v-ar putea oferi mai multe detalii despre aceste drepturi privind accesibilitatea.

 

Acces la site-urile guvernamentale pentru toți utilizatorii

În țările UE, site-urile din sectorul public/guvernamental trebuie să respecte standarde stricte în materie de accesibilitate. Site-urile accesibile le oferă tuturor utilizatorilor acces egal la informațiile și funcționalitățile lor. În plus, conținutul lor ar trebui să fie compatibil cu toate browserele, dispozitivele, software-urile și tehnologiile de asistare, precum cititoarele de ecran.

Normele UE privind accesibilitatea nu vizează site-urile sau aplicațiile mobile deținute de organismele publice de radiodifuziune și transmisiunile audiovizuale în direct. În unele țări din UE, normele nu se aplică nici în cazul școlilor, grădinițelor și creșelor.

Standardele UE în materie de accesibilitate

În practică, site-urile din sectorul public din UE pe care le vizitați ar trebui să respecte anumite cerințe în materie de accesibilitate, printre care:

  • existența unei declarații clare cu privire la accesibilitate
  • utilizarea textului alternativ pentru conținutul netextual, precum fotografiile și materialele video
  • utilizarea subtitrării pentru conținutul audiovizual preînregistrat
  • garantarea faptului că structura conținutului este corectă și că acesta utilizează în mod clar elementele indicate (de ex., titlurile și linkurile) – în acest fel vă este mai ușor dacă trebuie să utilizați o tehnologie de asistare, cum ar fi un cititor de ecran
  • utilizarea de linkuri, titluri și etichete descriptive și ușor de înțeles
  • asigurarea navigării pe pagină doar cu ajutorul tastaturii
  • posibilitatea de a revizui și corecta formularele înainte de a le trimite
  • marcarea clară și explicarea eventualelor erori pe care le-ați făcut la completarea unui formular

Unele site-uri din sectorul public/guvernamental pe care le utilizați aplică deja aceste standarde. Până la data de 23 septembrie 2020, toate site-urile din sectorul public trebuie să îndeplinească aceste standarde. Pentru aplicațiile mobile din sectorul public, data-limită pentru îndeplinirea standardelor UE în materie de accesibilitate este 23 iunie 2021.

Mai multe informații despre standardele internaționale în materie de accesibilitate a site-urilor web sunt furnizate de W3C (inițiativa privind accesibilitatea site-urilor web).

 

 

Sursa: europa.eu 

 

 

InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Partenerii noștri
Super Consumator
Facebook Twitter YouTube Instagram