Navighezi în versiunea veche InfoCons.
This is default text for notification bar

Translate this page RO

Select language
InfoCons

Știați că… Cu autoturismul la SERVICE

Știați că…

1. Înainte de a lăsa într-un SERVICE autoturismul, asigurați-vă că acesta funcționează legal și este autorizat de RAR pentru această activitate.

2. Prețurile sunt libere: ele pot varia de la o societate la alta. Service-urile care au personal deosebit de calificat și au o dotare tehnică specială, deosebită pentru reparații pot să practice tarife mai mari.

  • informați-vă în prealabil asupra tarifelor înainte de a lăsa autoturismul și nu ezitați să solicitați și un deviz estimativ al intervenției;
  • service-urile sunt obligate să afișeze prețurile cu TVA într-o manieră vizibilă și lizibilă în zona de recepție a clientelei și să precizeze modul de calcul utilizat (ora fizică sau baremurile de timp / ora tehnologică pentru reparații furnizate de producător).

3. Service-ul este obligat să furnizeze o factură, care este emisă în dublu exemplar, originalul fiind remis clientului însoțit de chitanța (formularul fiscal) sau chitanța eliberata de POS (la plata cu card);

Factura trebuie să fie detaliată și să conțină următoarele informații:

  • denumirea societății și adresa;
  • numele clientului;
  • data și locul efectuării reparației;
  • modul de calcul al manoperei: timp fizic sau barem de timp / ora tehnologică;
  • piesele de schimb utilizate (cantitate/preț);
  • alte materiale de întreținere, consumabile utilizate (cantitate/preț);
  • numărul de înmatriculare al autoturismului (eventual kilometrajul).

Dacă factura vi se pare excesivă ca valoare, solicitați o verificare, cu catalogul de operații tehnologice, cu ajutorul personalului.
În cele mai multe cazuri, acesta se găsește sub forma unui fișier informatic în programul de editare al facturii.

4. Solicitarea unui deviz vă ajută să estimați costurile și nu vă angajează; el trebuie să conțină:

  • descrierea precisă a lucrărilor care se vor efectua;
  • costul manoperei;
  • lista pieselor de schimb necesare;
  • termenul de reparație;
  • durata de valabilitate a devizului.

Notă: dacă devizul este semnat de ambele parți, el se poate transforma astfel într-un contract comercial și trebuie să se emită o notă de comandă pentru reparație.

5. Nota de comandă (reparație) se redactează pe un formular cu antetul societății și trebuie să cuprindă:

  • data;
  • identitatea clientului;
  • tipul/modelul autovehiculului și kilometrajul;
  • natura exactă a reparațiilor de efectuat;
  • costul probabil al acestor intervenții;
  • durata imobilizării autovehiculului.

Starea autoturismului în timpul reparației poate să fie menționată în notă și clientul poate să atragă atenția asupra unor echipamente care sunt montate.

Service-ul devine răspunzător de starea autoturismului și răspunde pentru orice pagubă produsă pe perioada intervenției.

Este important deci, ca cele două părți să consemneze în scris toate informațiile, pentru a evita discuțiile la preluarea vehiculului, dacă veți constata pagube sau lipsa unor accesorii.

Nota de comandă (reparație) semnată de cele două parți prezintă următoarele avantaje:

  • constituie o proba despre ce s-a cerut și ajută la contestarea facturii ulterioare, care ar conține reparații suplimentare neacceptate;
  • servește la compararea cu factura;
  • va constitui dovadă, în caz de responsabilitate a service-ului, pentru lucrări neefectuate sau necorespunzătoare;
  • dacă autoturismul nu este restituit în termenul stabilit, puteți soma service-ul să respecte termenul înscris printr-o scrisoare recomandată cu confirmarea primirii.
  • Dacă service-ul nu are un formular tip, trebuie să solicitați realizarea unei astfel de “note” pe o hârtie cu ștampila societății.

Excepție: service-ul trebuie să vă informeze ca specialist în domeniul auto, dacă în cursul reparației identifică un element care se poate defecta sau este defect și există riscul unei defecțiuni iminente (care poate constitui un risc pentru securitatea dumneavoastră) pentru obținerea acordului de reparare.

6. Pentru piesele de schimb utilizate de service la reparație, din stocurile proprii, se acordă garanție conform Legii 449/2003 (r1) privind vânzarea produselor și garanțiile asociate lor.

Pentru intervenția realizată (manopera) OG nr. 21 / 1992 (r2) privind protecția consumatorilor obligă operatorul economic să acorde o garanție. Fiecare societate aplică propria politică comercială față de clienți referitor la durata acestei garanții.

Specialiștii din SERVICE au datoria să consilieze clienții asupra unor reparații, ce sunt necesare a fi efectuate, explicând motivele recomandărilor.

7. Service-ul este depozitarul autoturismului care îi este încredințat.

Dacă automobilul este furat sau deteriorat în plus față de recepția efectuată, pe timpul reparației, costurile sunt suportate de societate.

Ca regulă generală, jurisprudența limitează responsabilitatea SERVICE-ului la ceea ce este previzibil de a se găsi într-un autoturism la interior: haine, hărți, bagaje, scule...și nu obiecte de valoare ca bijuterii, blănuri sau aparate hi-fi, video. În astfel de situație este prudent să nu lăsați obiecte personale, sau dacă nu puteti face altfel, preveniți unitatea service.

8. Service-ul are obligația să vă restituie piesele înlocuite, cu excepția acelora care sunt utilizate la reparație pe perioada garanției.

9. Service-ul este responsabil de accidentele care pot să survină în interiorul spațiului de lucru, cu condiția ca nicio neglijență să nu fie imputată victimei (clientului).

10. În cazul existenței unei nemulțumiri reale privind reparația efectuată, consumatorii trebuie să încerce întâi o rezolvare pe cale amiabilă.

 

 

InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Partenerii noștri
Super Consumator
Facebook Twitter YouTube Instagram