Navighezi în versiunea veche InfoCons.
This is default text for notification bar

Translate this page RO

Select language
InfoCons

Practici comerciale neloiale

Când cumpărați bunuri și servicii în UE, on-line, de la un magazin local sau de la un comerciant din străinătate, legislația europeană vă protejează împotriva practicilor comerciale neloiale.

Când promovează, vând sau furnizează produse, companiile trebuie să vă ofere informații clare, care să vă permită să faceți cumpărături în cunoștință de cauză. Aflați mai multe despre informațiile contractuale.

Citește și:

Safety Gate: Sistemul de alertă rapidă pentru produse nealimentare periculoase

Dacă nu reușesc să vă ofere aceste informații, acțiunile lor ar putea fi considerate neloiale. Aveți dreptul de a cere despăgubiri dacă sunteți tratat necorespunzător.

Practici înșelătoare și agresive

Consumatorii europeni beneficiază de protecție împotriva a două categorii principale de practici comerciale neloiale:

  • practicile înșelătoare, care se manifestă prin acțiune directă (furnizarea de informații false) sau omisiune (nefurnizarea unor informații importante)
  • practicile agresive, al căror scop este să vă constrângă să cumpărați.

Anumite practici comerciale sunt interzise în toate circumstanțele. O parte din cele mai frecvente sunt enumerate mai jos:

Sisteme piramidale

Este vorba despre sisteme promoționale în care trebuie să investiți o sumă de bani pentru a obține beneficii mai târziu. Problema este însă că beneficiile respective sunt posibile doar dacă sistemul reușește să atragă noi participanți. Comercializarea propriu-zisă sau consumul de produse joacă un rol secundar. La un moment dat, sistemele piramidale se prăbușesc, iar ultimii intrați își pierd investițiile.

Citește și:

Călătoria bananelor : din pământ până la tine acasă !!

False oferte de premii și cadouri

Comercianții nu au voie să facă publicitate la premii sau cadouri „gratuite" și apoi să vă ceară să plătiți pentru a le primi. Dacă primiți o scrisoare sau un e-mail care spune „Felicitări, ați câștigat un premiu!", vă recomandăm să o tratați cu precauție, pentru că v-ați putea afla în fața unei practici comerciale neloiale.

False avantaje „speciale"

Comercianții nu au dreptul să pretindă că vă acordă drepturi speciale, atâta timp cât beneficiați deja de acestea în baza legii.

Citește și:

Sfaturi utile pentru consumatori la achiziționarea apelor minerale naturale și a apelor de izvor

Falsa utilizare a ofertelor limitate

Unii comercianți vă spun că o anumită ofertă rămâne valabilă pe o perioadă limitată când, de fapt, aceasta este valabilă pentru mai mult timp. Ei încearcă să vă convingă să cumpărați înainte de a vă putea face o opinie clară despre produs. Nu este corect să se pretindă, în mod fals, că o ofertă este limitată în timp.

Oferte insistente și nedorite

Este posibil să vă confruntați cu practici care nu se regăsesc pe această listă neagră, dar care să vi se pară incorecte, din diverse motive. În acest caz, contactați organizația națională pentru protecția consumatorilor sau Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor.

Sursa: Europa.eu

 

Citește și:

InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Partenerii noștri
Super Consumator
Facebook Twitter YouTube Instagram