În primele 3 luni de ședere în alt stat membru, în calitate de cetățean al UE, nu aveți obligația de a solicita un document care să confirme faptul că aveți dreptul de a locui pe teritoriul acestei țări. Însă, în unele țări din UE, s-ar putea să se aplice obligația de a vă semnala prezența încă de la sosire.
După 3 luni de la sosirea pe teritoriul țării respective, este posibil să vi se ceară să vă înregistrați pe lângă autoritățile locale (în general, poliția sau primăria), care vă vor emite un certificat de înregistrare.
Aveți nevoie de o carte de identitate sau de un pașaport valabil și de:
Nu trebuie să prezentați alte documente.
După ce vă înregistrați, primiți un certificat de înregistrare. Acesta vă confirmă dreptul de a locui în țara respectivă.
Certificatul trebuie emis imediat. Nu trebuie să coste mai mult decât cartea de identitate care li se eliberează cetățenilor țării gazdă.
Certificatul este valabil pe termen nelimitat, ceea ce înseamnă că nu trebuie reînnoit. Cu toate acestea, va trebui probabil să le comunicați autorităților locale eventualele schimbări de adresă.
În cazul țărilor în care este obligatoriu să vă înregistrați, s-ar putea să primiți o amendă dacă nu respectați această procedură, dar nu puteți fi expulzat din acest motiv.
În multe țări, este nevoie să aveți permanent asupra dumneavoastră certificatul de înregistrare și cartea de identitate sau pașaportul. În caz contrar, puteți fi amendat, dar nu puteți fi expulzat din acest motiv.
Dacă aveți probleme cu obținerea certificatului de înregistrare, puteți apela la serviciile noastre de asistență.
Sursa : Europa.eu
InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.
Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!
**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal