Când cumpărați produse sau servicii în UE, comerciantul trebuie să vă ofere anumite informații clare, corecte și ușor de înteles despre produsele sau serviciile respective, înainte de a le cumpăra.
Aceste informații contractuale includ:
Nu este nevoie ca toate aceste informații să fie furnizate explicit, atâta timp cât pot fi înțelese din context (ex. caracteristicile unui produs afișate pe un raft în magazin).
În plus, atunci când cumpărați un produs on-line, prin telefon, dintr-un catalog de vânzări prin corespondență sau de la un comis voiajor, înainte de a face achiziția, trebuie să vi se ofere și următoarele informații detaliate:
Pentru astfel de achiziții, rețineți că nu trebuie să platiți costuri de livrare sau alte comisioane în privința cărora nu ați fost informat .
Informarea prealabila face parte din contract, cu exceptia cazului in care clientul si comerciantul accepta de comun acord modificarea conditiilor care figureaza, de exemplu, pe site-ul comerciantului.
Contractele trebuie redactate intr-un limbaj clar si usor de inteles si nu pot contine clauze abuzive.
In unele tari din UE, dreptul de a primi confirmarea comenzii si de a o anula, precum si alte cerinte legale, nu se aplica achizitiilor facute la domiciliu a caror valoare este mai mica de 50 EUR.
Cerintele specifice de informare se aplica atunci cand cumparati on-line continut digital, de exemplu, in cazul streamingului sau al descarcarii de muzica si materiale video. Inainte de a face achizitia trebuie, de asemenea, sa primiti informatii despre exploatarea continutului cu hardware-ul/software-ul in cauza(interoperabilitate), functionarea acestuia, inclusiv aplicarea de restrictii geografice la utilizarea continutului si posibilitatea de a efectua copii private.
In principiu, drepturile conferite in baza legislatiei UE se aplica si in cazul achizitiilor de la comerciantii on-line din afara Uniunii care se orienteaza catre consumatorii europeni. Cu toate acestea, este mai greu sa va sustineti drepturile in relatiile cu comerciantii care isi au sediul in afara UE.
Este bine sa verificati intotdeauna unde este inregistrat comerciantul. O adresa de internet care se termina cu „.eu", „.ro", „.co.uk", etc. NU reprezinta o garantie a faptului ca vanzatorul are sediul in UE sau ca este inregistrat in Uniune.
De indata ce ati facut o achizitie on-line sau de la un comis voiajor, trebuie sa primiti o confirmare scrisa a tranzactiei. Confirmarea trebuie consemnata pe hartie sau prin alt mijloc durabil, cum ar fi un e-mail, un fax sau un mesaj in contul dumneavoastra personal de pe site-ul comerciantului, cu conditia sa il puteti stoca, iar comerciantul sa nu il poata modifica in mod unilateral.
Comerciantii care pun la dispozitia consumatorilor linii telefonice trebuie sa se asigure ca apelurile venite din partea acestora sunt taxate la tariful de baza. Comerciantii nu au voie sa ii oblige pe clienti sa sune la numere de telefon cu suprataxa pentru a solicita informatii sau pentru a face reclamatii cu privire la produsele cumparate sau la contractul de achizitie.
Sursa : Europa.eu
InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.
Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!
**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal