Îndepărtează copacii ori ramurile uscate, care pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime ori pagube materiale.
Nu uita regula de salvare 30/30: adăpostește-te în interiorul unei clădiri dacă, după ce ai văzut un fulger nu reușești să numări până la 30 înainte de a auzi un tunet.
Rămâni în interiorul clădirii încă 30 minute după ce ai auzit ultimul tunet.
Respectă următoarele reguli în cazul în care este iminentă o furtună:
Întrerupe orice activitate în aer liber.
Intră în casă, într-o construcţie ori într-un autoturism.
Deşi s-ar putea să fii rănit în cazul în care trăsnetul loveşte maşina, ești mult mai protejat în interiorul vehiculului decât în exterior.
Închide ferestrele şi uşile.
Evită duşurile ori sălile de baie. Conductele fixe ale instalaţiilor pot conduce electricitate.
Utilizează telefoanele cu fir doar în situaţii de urgenţă. Telefoanele fără fir ori mobilele sunt sigure în utilizare.
Deconectează aparatele şi alte echipamente electrice precum computerele şi aparatele de aer condiţionat. Acestea pot fi defectate ca urmare a descărcărilor electrice atmosferice
In timpul evenimentului
Asează-te ghemuit la pământ. Puneţi mâinile pe urechi şi cap, iar capul între genunchi.
Fă-te o ţintă cât mai mic posibilă si redu contactul cu pământul.
Nu te întinde pe pământ.
Evită: obiectele înalte, precum un copac înalt izolat în arie deschisă, câmpuri, plaje sau o ambarcaţiune pe apă, orice obiecte metalice precum utilaje agricole, echipamente de fermă, motociclete, biciclete, etc.
Dacă te aflai în pădure, căută adăpost într-o zonă cu copaci mai puţin înalţi.
Dacă ești într-o zonă deschisă, mergi spre o zonă joasă precum o vale.
Dacă ești pe un lac, ajungi la mal de urgenţă şi adăpostește-te imediat.
Dupa eveniment
După o furtună, în situaţia identificării unei victime lovite de trăsnet, verifică următoarele:
Respiraţia: dacă nu mai respiră, începe resuscitarea prin metoda gură la gură.
Puls: dacă victima are puls si respiră, căută alte vătămări posibile: arsuri, vătămări ale sistemului nervos, oase rupte şi pierderi de auz sau de vedere.
Dacă este nevoie de asistenţă medicală sună cât mai repede posibil la 112.
Sursa: fiipregatit.ro
InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.
Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!
**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal
InfoCons este singura voce la nivel naţional pentru consumatori, membru cu drepturi depline a Organizaţiei Mondiale Consumers International. Asociaţia de consumatori este necesară acum, mai mult ca niciodată. Protectia consumatorului este misiunea pe care ne-am asumat-o. Viziunea noastră este o lume unde să avem cu toţii acces la siguranţă, bunuri şi servicii durabile. Puterea noastră colectivă este suportul pentru consumatorii din întreaga ţară.
InfoCons este operator de date cu caracter personal inregistrat cu nr. 12617/05.10.2009
* număr cu tarif normal în rețeaua Telekom, din toate rețelele