Translate this page RO

Select language
InfoCons

Garanții și returnări

În baza legislației UE, dacă produsele pe care le-ați cumpărat se dovedesc a fi defectuoase sau nu arată conform descrierii, comerciantul trebuie să le repare, să le înlocuiască, să le reducă prețul sau să vă dea banii înapoi.

Dacă ați cumpărat un produs sau un serviciu on-line ori fără a merge la magazin (prin telefon, prin poștă, de la un comis voiajor), aveți, de asemenea, dreptul de a anula și returna comanda în termen de 10 de zile, indiferent de motiv și fără nicio justificare.

Garanția gratuită de 2 ani (garanția legală)

În baza legislației UE, aveți întotdeauna dreptul la garanția gratuită de 2 ani.

Această garanție de 2 ani este un drept minim. Normele naționale din țara dumneavoastră vă pot oferi protecție suplimentară: menționăm că orice deviere de la normele europene trebuie să fie întotdeauna în avantajul consumatorilor.

Dacă un produs pe care l-ați cumpărat în UE nu funcționează sau nu arată conform descrierii, vânzătorul trebuie fie să-l repare sau să-l înlocuiască fără costuri adiționale, fie să vă acorde o reducere de preț sau să vă restituie total suma plătită.

Citește și:

Contractele și consumul de energie

De regulă, veți putea solicita o rambursare parțială sau integrală numai în cazul în care repararea ori înlocuirea nu este posibilă.

S-ar putea să nu aveți dreptul de a solicita despăgubiri pentru un defect minor, cum ar fi o zgârietură pe ambalajul unui CD.

Cum puteți obține repararea sau înlocuirea bunurilor ori rambursarea sumei plătite

  •   Garanția de doi ani începe de îndată ce primiți produsul.
  •   În unele țări din UE, trebuie să informați vânzătorul în legătură cu o eventuală defecțiune în termen de 2 luni de la descoperirea acesteia. Altfel, vă puteți pierde dreptul la garanție.
  •   În primele 6 luni de la recepționarea produsului, tot ce trebuie să faceți este să îi arătați vânzătorului că acesta este defect sau nu corespunde descrierii.
  •   Dar, după 6 luni, în majoritatea țărilor din UE, va trebui să demonstrați că defectul exista deja când ați primit produsul, arătând, de exemplu, că acesta este cauzat de calitatea proastă a materialelor utilizate.

Comerciantul este întotdeauna obligat să ofere o soluție. În unele țări ale UE, aveți dreptul de a solicita despăgubiri și de la producător.

Centrul european pentru consumatori din țara dumneavoastră vă poate da detalii cu privire la drepturile suplimentare de care beneficiați în baza legislației naționale și vă poate ajuta dacă aveți probleme cu produsele cumpărate din alte țări ale UE.

Garanția suplimentară (garanția comercială)

Magazinele sau producătorii vă pot oferi adesea o garanție comercială suplimentară, care este uneori inclusă în prețul de vânzare, iar alteori poate fi cumpărată separat.

Această garanție vă poate oferi un plus de protecție, dar ea nu poate înlocui sau reduce garanția minimă de 2 ani, la care aveți întotdeauna dreptul, în baza legislației UE.

În mod similar, dacă un magazin vă oferă un produs nou, la un preț mai mic, fără garanție, aceasta înseamnă doar că nu beneficiați de protecție adițională. Aveți însă întotdeauna dreptul la garanția gratuită de 2 ani, dacă produsul se dovedește a fi defect sau neconform cu descrierea.

Bunuri de ocazie

Bunurile de ocazie cumpărate de la un comerciant sunt și ele acoperite de garanția minimă de 2 ani. Nu este însă și cazul produselor achiziționate de la persoane private sau în cadrul licitațiilor.

În unele țări din UE, cumpărătorul și vânzătorul pot conveni asupra unei garanții mai mici de 2 ani, dar nu sub 1 an. Acest lucru trebuie precizat clar, în momentul achiziționării bunurilor.

14 zile pentru anularea și returnarea achizițiilor efectuate la distanță (pe internet, prin telefon sau poștă)

În UE aveți la dispoziție 14 zile pentru a returna produsele cumpărate și pentru a cere rambursarea totală a sumei plătite. Nu aveți nevoie de un motiv special pentru a face acest lucru, e suficient să vă răzgândiți.

Perioada de reflecție de 14 zile nu este valabilă în cazul următoarelor produse:

  •   bilete avion și de tren, bilete la concerte, rezervări la hotel, închirieri de mașini și servicii de catering rezervate pe perioade determinate
  •   produse alimentare și băuturi livrate la domiciliu, în mod regulat (ex. de către un lăptar)
  •   produse fabricate la comandă sau personalizate în mod clar (ex. un costum făcut la comandă)
  •   suporturi de date sigilate, precum DVD-urile, pe care le-ați desigilat după primire
  •   conținutul digital, dacă ați început descărcarea sau vizualizarea în streaming
  •   bunuri cumpărate de la persoane fizice
  •   contractele urgente de reparații și întreținere - dacă sunați un instalator pentru a-l ruga să vă repare un duș, nu puteți anula lucrarea, odată ce ați convenit asupra prețului serviciului.

Cum puteți anula o achiziție

Perioada de reflecție expiră după 14 zile de la data primirii produselor. Dacă perioada de reflecție expiră într-o zi nelucrătoare, termenul este prelungit până la următoarea zi lucrătoare.

Trebuie să îl informați clar pe comerciant cu privire la decizia de anulare a achiziției. Nu este suficient doar să trimiteți produsele înapoi. Comerciantul trebuie să vă furnizeze un model de formular de retragere pe care să îl puteți folosi pentru a-i comunica decizia dumneavoastră. Dacă nu doriți, nu sunteți obligat să folosiți formularul respectiv.

Aveți la dispoziție 14 zile pentru a trimite înapoi produsele neutilizate.

Citește și:

Ştiți ce reprezintă îndulcitorii?

Îl puteți informa pe comerciant în momentul în care trimiteți produsele înapoi, prin adăugarea unei declarații scrise la produsele pe care le returnați prin poștă sau prin trimiterea unui fax sau e-mail.

Vânzătorul este obligat să vă returneze banii în termen de 14 de zile de la anularea comenzii, dar rambursarea poate întârzia în cazul în care comerciantul nu a primit produsele înapoi sau cel puțin dovada că le-ați trimis.

Rambursarea trebuie să includă și eventualele taxe de expediere pe care le-ați plătit la efectuarea comenzii. Cu toate acestea, comerciantul poate percepe costuri suplimentare de livrare în cazul în care ați solicitat livrare non-standard (expres).

Comerciantul trebuie să vă informeze că va trebui să plătiți costul returnării bunurilor. În cazul în care nu face acest lucru, va trebui să suporte costurile aferente. Nu trebuie să plătiți eventuale taxe despre care nu ați fost informat.

Pentru mărfuri voluminoase (cum ar fi echipamentele de uz casnic de mari dimensiuni), comerciantul trebuie să vă ofere cel puțin o estimare a costurilor de returnare.

Bunurile voluminoase cumpărate de la un comis voiajor și livrate imediat trebuie să fie colectate de către vânzător, pe propria cheltuială.

Sursa : Europa.eu

 

 

 

 

 

 

Citește și:

- Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!

- Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!

Nr. de tel - 021.9615 sau *9615.

Whats App - 0732.008.969

Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

 

 

 

 

 

InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Partenerii noștri
Super Consumator
Facebook Twitter YouTube Google+