Drepturile consumatorului de energie electrică și gaze naturale: a) dreptul de acces la rețelele de energie electrică și gaze naturale; b) dreptul de a consuma energie electrică și gaze naturale; c) dreptul de a-și alege furnizorul de energie electrică și gaze naturale fără plata vreunei taxe pentru schimbarea acestuia; d) dreptul de a fi informat în legătură cu condițiile generale de contractare, prețurile și tarifele aplicabile, întreruperile programate în furnizarea gazelor naturale etc.; e) dreptul de a solicita furnizorului modificarea și completarea contractului de furnizare și a anexelor acestuia, atunci când apar elemente noi ori când consideră necesară detalierea sau completarea unor clauze contractuale; f) dreptul de acces la grupurile și sistemele de măsurare; g) dreptul de a solicita furnizorului să ia măsuri pentru remedierea defecțiunilor și a deranjamentelor survenite în rețelele de energie electrică și gaze naturale; h) dreptul de a fi despăgubit pentru daunele provocate de către furnizor.
Obligațiile consumatorului de energie electrică și gaze naturale: a) obligația de achita contravaloarea energiei electrice și a gazelor naturale consumate; b) obligația de a achita penalizări, în cazul nerespectării contractului de furnizare, sancțiunile ulterioare putând consta în sistarea temporară a furnizării ori rezilierea contractului de furnizare; c) obligația de a nu vinde energia electrica și gazele naturale achiziționate; d) obligația de a răspunde pentru daunele cauzate furnizorului; e) obligația de a obține toate aprobările legale prealabil efectuării oricăror modificări a instalației de utilizare a energiei electrice sau a gazelor naturale; f) obligația de a informa, de îndată, furnizorul la constatarea oricărei defecțiuni în funcționarea aparatului/sistemului de măsurare sau a instalației de utilizare a energiei electrice ori a gazelor naturale; g) obligația consumatorului de energie electrică cu o putere instalată de cel puțin 1.000 kVA de a prezenta prognoze orare de consum furnizorului cu care are relații contractuale.
InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.
Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!
**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal
InfoCons este singura voce la nivel naţional pentru consumatori, membru cu drepturi depline a Organizaţiei Mondiale Consumers International. Asociaţia de consumatori este necesară acum, mai mult ca niciodată. Protectia consumatorului este misiunea pe care ne-am asumat-o. Viziunea noastră este o lume unde să avem cu toţii acces la siguranţă, bunuri şi servicii durabile. Puterea noastră colectivă este suportul pentru consumatorii din întreaga ţară.
InfoCons este operator de date cu caracter personal inregistrat cu nr. 12617/05.10.2009
* număr cu tarif normal în rețeaua Telekom, din toate rețelele