Translate this page RO

Select language
InfoCons

Drepturile pasagerilor din transportul aerian

În primul rând, nu trebuie să vi se ceară să plătiţi un preţ mai mare pentru că aveţi o anumită naţionalitate sau pentru că achiziţionaţi biletul dintr-un anumit loc.

În al doilea rând, în caz de probleme, trebuie să ştiţi că aveţi anumite drepturi. Acestea se aplică în situaţiile în care programul vă este perturbat din cauza întârzierilor, anulărilor şi suprarezervărilor.

Citește și:

Restricții referitoare la bagaje

Aceste drepturi se aplică dacă:

  • decolaţi de pe orice aeroport situat în UE sau
  • aterizaţi pe teritoriul UE la bordul unei aeronave aparținând unui transportator aerian din UE sau Islanda, Norvegia ori Elveţia.

Rambursarea costurilor/ Altă modalitate de transport

Nu vi se permite îmbarcarea, zborul dumneavoastră este anulat ori s-au făcut rezervări peste limita locurilor disponibile? Atunci aveţi dreptul:

  • fie să vă continuaţi călătoria folosind mijloace de transport comparabile,
  • fie să obţineţi rambursarea preţului biletului şi, dacă este cazul, să beneficiaţi de transport gratuit înapoi la punctul de plecare.

Întârzieri majore - aveţi dreptul la rambursarea costului biletului dacă zborul întârzie mai mult de 5 ore. Din momentul în care acceptaţi soluţia rambursării, compania aeriană este scutită de obligaţia de a vă asigura continuarea călătoriei sau de a vă oferi alt tip de asistenţă.

Citește și:

Ghidul RCA

Compania aeriană are datoria să vă informeze asupra drepturilor de care beneficiaţi şi asupra motivelor refuzului îmbarcării, anulării zborului sau întârzierii prelungite a acestuia (în general, este vorba despre orice întârziere de peste 2 ore, cu excepţia zborurilor pe distanţe de peste 3 500 de km, caz în care se iau în considerare întârzieri de până la 4 ore).

Cazare şi masă

În funcţie de distanţa de zbor şi de durata întârzierii, aţi putea avea dreptul la băuturi răcoritoare, gustări, acces la mijloace de comunicare (ex. un apel telefonic gratuit) şi eventual cazare.

Despăgubiri

Dacă nu vi se permite îmbarcarea, zborul este anulat sau ajungeţi la destinaţia finală, înscrisă pe bilet, cu o întârziere de peste 3 ore puteţi primi şi despăgubiri între 250 şi 600 de EUR, în funcţie de distanţă.

Zboruri în interiorul UE:

  • sub 1 500 de km: 250 EUR
  • peste 1 500 de km: 400 EUR

Citește și:

Securitatea aeroporturilor și a companiilor aeriene

Zboruri între un aeroport din UE şi unul din afara UE:

  • sub 1 500 de km: 250 EUR
  • între 1 501 şi 3 500 de km: 400 EUR
  • peste 3 500 de km: 600 EUR

Dacă operatorul aerian vă oferă un zbor alternativ, cu un orar asemănător, valoarea despăgubirii poate să scadă cu 50%.

Nu aveţi dreptul la despăgubiri pentru anulări dacă:

  • zborul a fost anulat din motive excepţionale, de exemplu din cauza condiţiilor meteo nefavorabile
  • aţi fost informat că zborul este anulat cu 2 săptămâni înainte de ziua plecării sau
  • vi s-a oferit un zbor alternativ pe aceeaşi rută, cu un orar de zbor asemănător.

Citește și:

Codul Civil - Capacitatea de folosinţă

Chiar dacă nu aveţi dreptul la despăgubiri pentru circumstanţe excepţionale, operatorul trebuie să vă propună una din următoarele variante:

  • rambursarea costului biletului (întreg sau corespunzător segmentului de zbor pe care nu l-aţi parcurs)
  • o altă modalitate de transport până la destinaţia finală, cu prima ocazie
  • reprogramarea zborului la o dată aleasă de dumneavoastră (în funcţie de locurile disponibile).

De asemenea, operatorul trebuie să vă ofere asistenţa necesară pe durata aşteptării unui alt mijloc de transport.

Obţinerea unei rambursări sau despăgubiri

Completaţi formularul de plângere privind încălcarea drepturilor pasagerilor şi trimiteţi-l companiei aeriene. Nu uitaţi să păstraţi o copie.

Dacă nu obţineţi niciun rezultat sau dacă răspunsul nu este satisfăcător, puteţi adresa o plângere organismului naţional competent din ţara UE în care a avut loc incidentul.

Dacă incidentul a avut loc într-o ţară terţă, dar a implicat o companie aeriană din UE, puteţi trimite plângereaautorităţilor competente din ţara europeană de destinaţie.

Bagaje înregistrate pierdute sau deteriorate

Citește și:

Marcajul CE

Bagaje predate

Dacă bagajele pe care le-aţi predat la check-in sunt pierdute, deteriorate sau au sosit cu întârziere, aţi putea avea dreptul la o despăgubire din partea companiei aeriene, cu o valoare de până la aproximativ 1 220 EUR.

Excepţie - dacă deteriorarea se datorează unui defect al bagajului.

Bagajul de mână (inclusiv obiectele personale)

Operatorul răspunde dacă bagajul a fost deteriorat din vina sa.

Pentru aceasta, trebuie să depuneţi o plângere în termen de 7 zile de la recepţionarea bagajului (sau 21 de zile, dacă bagajul întârzie).

Eventualele acţiuni în justiţie trebuie înaintate în maxim 2 ani de la data primirii bagajului.

Citește și:

Ce știu consumatorii despre dezvoltarea durabilă?

Dacă transportaţi obiecte de valoare, puteţi înainta companiei aeriene o declaraţie specială contra cost, cel târziu în timpul formalităţilor de check-in. Acest fapt v-ar putea permite să obţineţi despăgubiri mai mari de 1 223 EUR. Vă recomandăm totuşi să încheiaţi, în astfel de cazuri, o poliţă privată de asigurare de călătorie.

Nu există un formular standard pentru declaraţia specială menţionată mai sus - acesta este ales de compania aeriană.

Transparenţa preţurilor în cazul rezervărilor on-line

Companiile aeriene trebuie să afişeze preţul total al biletului încă de la începutul procedurii de rezervare on-line (incluzând toate elementele obligatorii cum ar fi taxele şi suprataxele), astfel încât să puteţi face o comparaţie cu alte oferte şi să alegeţi în cunoştinţă de cauză.

Citește și:

Terasa Oteteleșanu, ieri și azi - o9atitudine pentru cultură

Pe lângă preţul final, site-ul trebuie să indice clar următoarele informaţii: tarif de zbor, taxe, taxe de aeroport şi alte taxe, suprataxe sau tarife (de exemplu, cele legate de securitate sau carburanţi).

Toate costurile suplimentare opţionale trebuie să fie menţionate explicit şi să apară ca propuneri pe care clientul să le poată accepta sau respinge.

Sursa: Europa.eu

 

Citește și:

Ești asigurat? Cum te-ai asigurat? Ai citit contractul de asigurare?

- Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!

- Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!

Nr. de tel - 021.9615 sau *9615

Whats App - 0732.008.969

Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

 

 

InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Partenerii noștri
Super Consumator
Facebook Twitter YouTube Google+