Când cumpăraţi un bilet de autobuz sau de autocar, nu trebuie să plătiţi un preţ mai mare pentru că aveţi o anumită naţionalitate sau pentru că achiziţionaţi biletul dintr-un anumit loc.
Drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul sau autocarul se aplică în special în cazul deplasărilor pe distanţe lungi (peste 250 de km) care au ca punct de plecare sau ca destinaţie o ţară din UE. O parte din aceste drepturi se aplică tuturor serviciilor regulate.
Ţările din UE pot decide ca aceste prevederi să nu se aplice serviciilor regulate exclusiv naţionale sau celor oferite pe un traseu (inclusiv o oprire programată) care se află, în cea mai mare parte, în afara UE.
Anulări sau întârzieri
În caz de anulare sau întârziere, aveţi întotdeauna dreptul la informaţii adecvate şi prompte cu privire la ceea ce se întâmplă pe durata aşteptării.
Dacă deplasarea pe distanţe lungi (peste 250 de km), pentru care aţi făcut rezervare, se anulează sau are o întârziere de peste 2 ore, aveţi de ales între două posibilităţi:
Dacă nu vi se oferă la timp posibilitatea de a alege, puteţi înainta o plângere şi solicita atât rambursarea costurilor, cât şi o despăgubire echivalentă cu 50% din preţul biletului.
Dacă durata deplasării pe distanţe lungi (peste 250 de km) depăşeşte 3 ore, iar plecarea este anulată sau se efectuează cu o întâziere de peste 90 de minute, aveţi dreptul la:
Accidente: despăgubiri şi asistenţă
Aveţi dreptul la despăgubiri dacă sunteţi rănit într-un accident de autobuz în timpul unei călătorii pe distanţe lungi (peste 250 de km). În caz de deces, despăgubirea poate fi solicitată de membrii de familie pe care îi aveţi în întreţinere.
De asemenea, compania transportatoare trebuie să vă despăgubească dacă bagajele sau alte bunuri vă sunt pierdute sau deteriorate într-un accident de autobuz pe durata unei deplasări pe distanţe lungi.
Dacă este necesar, transportatorul trebuie să vă asigure asistenţă imediată: prim ajutor, alimente, haine, transport şi cazare.
Plângeri
În cazul în care consideraţi că nu v-au fost respectate drepturile, puteţi adresa o plângere transportatoruluiîn termen de 3 luni de la data la care a avut loc evenimentul. Acesta are la dispoziţie o lună pentru a confirma primirea plângerii şi 3 luni pentru a vă da un răspuns definitiv.
Dacă răspunsul primit nu este satisfăcător, contactaţi organismul naţional competent .
Sursa : Europa.eu
InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.
Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercita-le apelând 021 9615!*
InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.
Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!
**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal