Translate this page RO

Select language
InfoCons

Denumirea de “ciocolata” doar daca conține minimum 35 % substanță solidă uscată totală

1.   Untul de cacao

desemnează grăsimile obținute din boabele de cacao sau părți din acestea cu următoarele caracteristici:

-          conținut de acizi grași liberi (exprimat ca acid oleic): maximum 1,75 %;

-          substanțe nesaponificabile (determinate prin folosirea eterului de petrol): maximum 0,5 %, exceptând cazul untului de cacao presat, unde nu trebuie să fie mai mult de 0,35 %

 

a.) Praf de cacao, cacao

desemnează produsul obținut prin transformarea boabelor de cacao care au fost curățate, descojite și prăjite, în pudră, și care conține minimum 20 % unt de cacao, calculat în funcție de greutatea materiei uscate, și maximum 9 % apă;

b.) Cacao cu conținut redus de grăsime, pudră de cacao fără grăsime

desemnează pudra de cacao care conține maximum 20 % unt de cacao, calculat conform greutății de substanță uscată;

c.) Ciocolată praf, ciocolată sub formă de pudră

desemnează produsul constând dintr-un amestec de cacao și zaharuri, conținând minimum 32 % pudră de cacao;

d.)Ciocolată de băut, cacao îndulcită, pudră de cacao îndulcită

desemnează produsul constând dintr-un amestec de praf de cacao și zaharuri, conținând minimum 25 % pudră de cacao; aceste denumiri trebuie însoțite de termenul „conținut redus de grăsime” în cazul în care produsul este cu conținut redus de grăsime conform literei (b).

 

3.   Ciocolată

a.) desemnează produsul obținut din produse de cacao și zahăr care, sub rezerva literei (b), conține minimum 35 % substanță solidă uscată totală, incluzând minimum 18 % unt de cacao și minimum 14 % cacao în substanță uscată fără grăsime;

b.) totuși, acolo unde această denumire este completată cu cuvintele:

- vermicelli” sau „flakes”: produsul prezentat sub formă de granule sau fulgi trebuie să conțină minimum 32 % substanță uscată cacao în total, minimum 12 % unt de cacao și minimum 14 % cacao în substanță uscată fără grăsime;

- „couverture”: produsul trebuie să conțină minimum 35 % cacao substanță uscată în total, inclusiv minimum 31 % unt de cacao și minimum 2,5 % cacao în substanță uscată fără grăsime;

- ciocolată cu alune „gianduja” (sau unul din derivatele cuvântului „gianduja”): produsul trebuie să fie obținut în primul rând din ciocolată având un conținut total de cacao în substanță uscată de 32 % inclusiv un conținut minim de cacao în substanță uscată fără grăsime de 8 % și, în al doilea rând, din alune fin măcinate în asemenea cantități încât la 100 g de produs acesta să conțină minimum 20 g și maximum 40 g de alune. Pot fi adăugate următoarele :

a.) lapte sau lapte în substanță uscată obținut prin evaporare, în asemenea proporție încât produsul finit să nu conțină mai mult de 5 % lapte în extract sec;

b.) migdale, alune sau alte varietăți de fructe în coajă, întregi sau sfărâmate, în asemenea cantități, ca, împreună cu alunele măcinate, să nu depășească 60 % din greutatea totală a produsului.

4.   Ciocolată cu lapte

a. desemnează produsul obținut din produse din cacao, zaharuri și lapte sau derivați din lapte, care, sub rezerva literei (b), conțin:

- minimum 25 % total cacao în substanță solidă;

- minimum 14 % lapte în substanță solidă uscată obținut parțial sau total prin deshidratarea laptelui integral, semi sau total smântânit, frișcă sau din frișcă parțial sau total degresată, unt sau grăsime din lapte;

- minimum 2,5 % cacao în substanță solidă uscată fără grăsime;

- minimum 3,5 % grăsime de lapte;

- minimum 25 % grăsime totală (unt de cacao sau grăsime din lapte).

b.) Totuși, dacă denumirea este completată de cuvintele:

- vermicelli” sau „flakes”: produsul prezentat sub formă de granule sau fulgi trebuie să conțină minimum 20 % cacao în substanță solidă uscată, minimum 12 % lapte în substanță solidă uscată, obținut prin deshidratarea parțială sau totală a laptelui integral, semi sau complet smântânit, frișcă sau din frișcă parțial sau total deshidratată, unt sau grăsime din lapte și minimum 12 % grăsimi în total (unt de cacao sau grăsime din lapte);

- „couverture”: produsul trebuie să aibă un conținut minim total de grăsimi (unt de cacao și grăsime din lapte) de 31 %;

- ciocolată cu lapte și alune „gianduja” (sau unul din derivatele cuvântului „gianduja”): produsul trebuie să fie obținut în primul rând din ciocolată cu lapte având un conținut minim de 10 % lapte în substanță solidă uscată, obținut prin deshidratarea parțială sau totală a laptelui integral, semi sau total smântânit, frișcă sau frișcă parțial sau total deshidratată, unt sau grăsimi din lapte și, în al doilea rând, din alune fin măcinate, în asemenea cantități încât 100 g de produs să conțină minimum 15 g și maximum 40 g de alune. Migdalele, alunele și alte varietăți de fructe în coajă pot fi, de asemenea, adăugate, întregi sau sfărâmate, în asemenea cantități încât împreună cu alunele măcinate să nu depășească 60 % din greutatea totală a produsului.

c.) Dacă în denumirea produsului cuvântul „lapte” este înlocuit de:

- frișcă”: produsul trebuie să aibă un conținut minim de grăsime din lapte de 5,5 %;

lapte smântânit”: produsul trebuie să aibă un conținut de grăsime din lapte nu mai mare de 1 %.

d.) Regatul Unit și Irlanda pot să autorizeze folosirea pe teritoriul lor a denumirii „milk chocolate” pentru a desemna produsele prevăzute la punctul 5, cu condiția ca termenul să fie însoțit în ambele cazuri de o indicație asupra conținutului de lapte în substanță solidă uscată stabilit pentru fiecare din cele două produse, sub forma „milk solids: minimum…%”.

 

 

5.   Ciocolată cu lapte cu conținut ridicat de lapte

desemnează produsul obținut din produse de cacao, zaharuri și lapte sau produse lactate și care conțin:

-          minimum 20 % cacao în substanță solidă uscată;

-          minimum 20 % lapte în substanță solidă uscată obținut prin deshidratarea parțială sau totală a laptelui integral, semi sau total smântânit, frișcă sau din frișcă parțial sau total deshidratată, unt sau grăsime din lapte;

-          minimum 2,5 % cacao în substanță solidă uscată fără grăsime;

-          minimum 5 % grăsime din lapte;

-          minimum 25 % grăsimi totale (unt de cacao și grăsime din lapte).

6.   Ciocolată albă

-  desemnează produsul obținut din unt de cacao, lapte sau produse lactate și zaharuri care conțin minimum 20 % unt de cacao și minimum 14 % lapte în substanță solidă uscată obținut prin deshidratarea parțială sau totală a laptelui integral, semi sau total smântânit, frișcă sau frișcă parțial sau total deshidratată, unt sau grăsime din lapte, din care minimum 3,5 % este grăsime din lapte.

7.   Ciocolată umplută, ciocolată cu umplutură de…, ciocolată cu interior din…

- desemnează produsul umplut, a cărui parte exterioară constă din unul din produsele menționate la punctele 3, 4, 5 și 6. Denumirea nu se aplică la produsele al căror interior constă din produse de panificație, patiserie, biscuiți sau înghețată.

Partea exterioară din ciocolată a produselor purtând una din aceste denumiri trebuie să constituie minimum 25 % din greutatea totală a produsului.

8.   Ciocolată a la taza

- desemnează produsul obținut din produse de cacao, zaharuri și făină sau amidon de grâu, orez sau porumb, care conține minimum 35 % cacao în substanță solidă uscată, inclusiv minimum 18 % unt de cacao și nu mai puțin de 14 % cacao în substanță solidă uscată fără grăsime și maximum 8 % făină sau amidon.

9.   Ciocolată obișnuită a la taza

desemnează produsul obținut din produse din cacao, zaharuri și făină sau amidon din grâu, orez sau porumb, care conține minimum 30 % cacao în substanță solidă uscată, inclusiv minimum 18 % unt de cacao și minimum 12 % cacao în substanță solidă uscată fără grăsime și maximum 18 % făină sau amidon.

 

10.   Bomboană de ciocolată sau pralină

desemnează produsul de mărimea unei singure înghițituri, care constă din:

-          ciocolată umplută sau;

-          un singur tip de ciocolată sau o combinație de ciocolate conform punctelor 3, 4, 5 sau 6 și alte substanțe comestibile, prevăzând ca ciocolata să constituie minimum 25 % din greutatea totală a produsului

 

 

 

Denumirile de vânzare „ciocolată”, „ciocolată cu lapte” și „cuvertură de ciocolată” prevăzute în anexa I pot fi completate cu informații sau descrieri referitoare la criteriile de calitate care prevăd că produsul conține:

-          în cazul ciocolatei, minimum 43 % din totalul de cacao în substanță solidă uscată, inclusiv minimum 26 % unt de cacao;

-          în cazul ciocolatei cu lapte, minimum 30 % din totalul de cacao solidă uscată și minimum 18 % lapte în substanță solidă uscată obținut prin deshidratarea parțială sau totală a laptelui integral, lapte semi sau total smântânit, frișcă, sau din frișcă parțial sau total deshidratată, grăsime de lapte sau unt, inclusiv minimum 4,5 % grăsime din lapte;

-          în cazul cuverturii de ciocolată, minimum 16 % cacao uscată degresată solidă.

 


Etichetarea produselor din cacao și din ciocolată trebuie să indice conținutul de cacao în substanță uscată prin includerea cuvintelor: „cacao: minimum … %”

 

DIRECTIVA 2000/36/CE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI din 23 iunie 2000 privind produsele din cacao și din ciocolată destinate consumului uman

 

 

Citeste si :

 

-          Inghetata cu 9 E-uri! Si cu doar 1.3 % continut de cacao in inghetata cu ciocolata!

-          Ciocolata cu lapte: 9 % din produsele analizate au 4 E-uri in continut!

-          Câți aditivi alimentari găsim în pralinele de ciocolată?

-          Ciocolata neagră: Acordați atenție conținutului de cadmiu

 

 

 

 

 

 

“Ciocolata ne da o stare de mai bine. Ciocolata este un produs consumat atat de cei mari cat si de cei mici, este importat sa fie real ciocolata si nu doar ideea de culoare, E-uri, zahar mult si din pacate  doar atat. Putem achizitiona tablete de ciocolata la pret de ciocolata, asa ca :Citeste eticheta ! Fii atent la ingrediente si la cantitatea de substanta de cacao. Alege in cunostinta de cauza! Fii informat si Ia Atitudine! Fii responsabil cu tine si mai ales cu copii tai!”

 

 

 

 

Sorin Mierlea – Presedinte InfoCons

 

 

 

 

 

 

 

InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Partenerii noștri
Super Consumator
Facebook Twitter YouTube Instagram