Creditul este suma de bani pe care o împrumuți și pe care trebuie să o returnezi în rate lunare, după o anumită perioadă. Trebuie să iei în considerare faptul că suma totală pe care o vei plăti la finalul perioadei va fi mai mare decât suma pe care ai împrumutat-o inițial, deoarece la aceasta se adaugă dobânda și diferite comisioane.
Creditorul trebuie să îți ofere o serie de informații, pentru a te ajuta să compari mai multe oferte:
Informațiile precontractuale trebuie oferite pe hârtie sau pe alt suport durabil, în scris, vizibil și ușor de citit. Creditorii trebuie să utilizeze, în acest sens, formularul „Informații standard la nivel european privind creditul pentru consumatori”.
Nu uita! Ai dreptul de a primi, la cerere, o copie gratuită a proiectului de contract de credit, înainte de semnare! De asemenea, la final, comerciantul va trebui să-ți remită o copie a contractului semnat.
Important! În termen de 14 zile de la semnarea contractului, ai dreptul să renunți la acesta, fără să fii nevoit să dai explicații. În acest sens, trebuie să-l anunți pe creditor și, dacă ai retras o sumă din credit, să o rambursezi, împreună cu dobânda cuvenită pentru perioada scursă de la momentul încheierii contractului.
Ai dreptul să achiți soldul creditului tău în orice moment, în principiu, fără a plăti dobândă, taxe sau alte costuri.
Un cost pentru rambursare anticipată poate fi pretins doar pentru împrumuturi cu dobândă fixă, dar nu poate depăși:
Atenție! Contractele de credit trebuie să fie ușor de citit și trebuie să includă toate informațiile, într-o manieră simplă și concisă.
Comparația între ofertele de credit este făcută folosind DAE, și nu dobânda afișată. Tocmai de aceea este indicat să folosești valoare dobânzii anuale efective, pentru a compara oferte financiare similare.
DAE include toate costurile pe care le implică un credit: dobânda anuală, costul asigurării, comision de analiză dosar, taxele de administrare (lunare sau anuale), fie că este vorba despre o sumă fixă, fie că se referă la un procentaj din soldul creditului rămas de achitat. NU uita că DAE funcționează cel mai bine ca instrument de comparare a două produse financiare similare, cu sume identice, calculate pentru aceeași perioadă.
InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.
Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!
**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal