Înainte de a semna contractul de furnizare a energiei, furnizorul trebuie să vă ofere informații clare și corecte . Ulterior, dacă aduce modificări contractului, trebuie să vi le comunice din timp și să vă ofere posibilitatea de a rezilia contractul în cazul în care nu acceptați noile condiții.
Aveți dreptul de a vă retrage dintr-un nou contract în termen de 14 zile, dacă acesta a fost încheiat în afara spațiilor comerciale ale furnizorului sau prin telefon ori internet.
Aveți dreptul de a accesa gratuit datele privind consumul dumneavoastră. Îi puteți solicita administratorului de date (ex. furnizorul de energie sau operatorul de rețea) să transmită aceste date și altor furnizori de electricitate sau de gaz, iar acest serviciu trebuie să fie gratuit.
Atunci când se execută o nouă racordare într-o clădire (ex. când clădirea este supusă unor lucrări majore de renovare), aveți dreptul să vi se furnizeze un contor individual de precizie cu preț competitiv pentru electricitate și/sau gaz(precum și pentru încălzire/răcire și apă caldă). În alte cazuri, dreptul de a avea un contor individual de precizie cu preț competitiv este valabil doar dacă nu s-au identificat obstacole tehnice sau financiare la nivel național.
Cum se poate anula o cerere de portare a numărului de telefon
Dacă dispuneți de un contor inteligent, ar trebui să aveți dreptul de a accesa rapid și gratuit istoricul detaliat al consumului de energie, în cadrul contractului dumneavoastră de furnizare în curs, pe o perioadă acoperind cel puțin ultimii 2 ani. Aveți, de asemenea, dreptul să accesați datele privind consumul dumneavoastră din cel puțin ultimii 3 ani sau de la data de începere a contractului de furnizare în curs, dacă acesta este mai recent.
Facturile la electricitate și gazen trebuie să fie emise pe baza energiei utilizate efectiv și să vă fie transmise periodic, pentru a vă permite regularizarea cantității de energie utilizate.
Facturile trebuie să fie clare și să conțină informații utile. Ele trebuie să vă permită:
astfel încât să puteți schimba furnizorul dacă doriți.
Aveți dreptul să fiți informat corespunzător în ceea ce privește cantitatea de energie pe care o utilizați și să vi se propună sugestii pentru o utilizare mai eficientă a energiei.
Dacă autoritățile naționale nu au emis prevederi contrare, facturile, contractele, tranzacțiile și chitanțele dumneavoastră pentru energie trebuie să specifice, în mod clar:
Atunci când achiziționați aparate electrocasnice (precum frigidere, congelatoare, mașini de spălat, uscătoare, mașini de spălat vase, cuptoare electrice, televizoare, lămpi și aparate de aer condiționat), ar trebui să fiți informat cu privire la cantitatea de energie consumată de acestea. Magazinele trebuie să afișeze atât eticheta energetică a UEen, cât și o fișă a produsului cu informații detaliate privind performanțele acestuia.
Recunoaşterea diplomelor universitare
Atunci când doriți să achiziționați sau să închiriați un bun imobiliar, aveți dreptul de a fi informat cu privire la performanța energetică a acestuia. Înainte de a semna un contract, trebuie să primiți un certificat de performanță energetică, menit să indice caracteristicile bunului imobiliar din punct de vedere al eficienței energetice. Acest certificat ar trebui să includă, de asemenea, recomandări privind îmbunătățirea eficienței energetice.
Furnizorul echipamentului sau autoritățile naționale ar trebui să vă informeze cu privire la beneficiile, costurile și eficiența energetică a echipamentului și sistemelor pentru utilizarea căldurii, răcirii și electricității din surse regenerabile de energie.
Furnizorul dumneavoastră de electricitate trebuie să vă ofere informații cu privire la ponderea surselor sale de energie (regenerabilă, nucleară etc.) și la impactul acestora asupra mediului. Aceste informații trebuie prezentate într-un mod simplu și comparabil.
Dacă intenționați să instalați sau să modificați o instalație producătoare de energie electrică sau o instalație de încălzire/răcire din surse regenerabile, ar trebui să primiți informații de la furnizorul de echipamente sau de la autoritatea națională responsabilă cu privire la beneficiile, costurile și eficiența energetică a acestor echipamente.
Sursa: europa.eu
- Ești asigurat? Cum te-ai asigurat? Ai citit contractul de asigurare?
- Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!
- Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!
Nr. de tel - 021.9615 sau *9615
Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro
InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.
Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!
**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal