Cerințe obligatorii pentru hoteluri cu cinci stele
Conform definițiilor și criteriilor minime obligatorii privind clasificarea structurii de primire turistice cu funcţie de cazare de tipul hotel 5* trebuie să îndeplinească urmăroarele cerințe:
Din punct de vedere al stării generale a clădirii:
Să fie afișat firma luminoasă sau iluminată cu tipul, denumirea unității și însemnul distinctiv reprezentând categoria unității;
Parcare auto în folosința structurii de primire, cu pază, cu locuri delimitate de parcare și dotat cu coșuri de gunoi;
Existența unui parcaj auto în folosința structurii de primire cu un număr de locuri de parcare minim 50% din numărul spațiilor de cazare cu locuri delimitate de parcare și dotat cu coșuri de gunoi;
Să fie prevăzut cu rampă de acces al cărucioarelor pentru persoane cu disabilități locomotorii.
Din punct de vedere al organizării spațiilor și serviciilor aferente:
Minim 15 spații de cazare;
Suprafața minimă prevăzută holului de primire (recepție) este de 2,5 mp/spațiu de cazare;
Program recepționer 24 ore;
Existența personalului angajat cu atribuții de portar-ușier, comisionar-courier și bagajist;
Existența unui serviciul de securitate și pază;
Hotelul trebuie să dețină un spațiu pentru administrație.
Din punct de vedere al instalațiilor:
Să fie prevăzut cu sistem de climatizare/aer condiționat;
Spațiile trebuie să fie izolate fonic;
Existența minima a unei sursei principale privind iluminatul public;
Existența unei surce individuale pentru fiecare loc (veioză sau aplică);
Existența ascensoarelor la clădirile cu cel puțin P+1, cu cel puțin 15 spații de cazare.
Din punct de vederea al suprafeței minimă din cameră fără grup sanitar:
Pentru cameră cu 1 loc, suprafața minimă 16 mp;
Pentru cameră cu 2 locuri, suprafața minimă 20 mp;
Pentru salonul din apartament, suprafața minimă 20 mp;
Pentru dormitorul din apartament/garsonieră, suprafața minima 20 mp;
Suprafața minimă a camerei de baie 4 mp;
Înălțimea minima a spațiilor de cazare 2,8m;
Culoarele și scările principale vor avea lățimea minimă de 1,40 m.
Din punct de vedere al numărului maxim de locuri dintr-o cameră și numărului maxim de locuri pentru un dormitor din apartament sau din garsonieră este de 2.
Din punct de vederea al dotării grupurilor sanitare:
Pentru grupurile sanitare din incinta unei camera trebuie să dispună de următoarele:
Oglindă;
Coș pentru gunoi cu capac și sac menajer;
Cuier;
Perie și dezodorizant WC;
Suport pentru prosoape;
Derivație de telefon sau sistem cordless;
Uscător de păr;
Săpun sau dozator cu săpun lichid;
Hârtie igenică;
Set de produse igienice și cosmetice de minim 5 produse;
Mâner de sprijin pentru intrare-ieșire din cadă;
Covoreș/prosop antiderapant sau alt echipament cu funcțiuni similare;
3 prosoape/persoană pentru față, picioare și baie;
Halat de baie și papuci de unică folosință/ persoană.
Pentru grupuri sanitare comune:
Însemn pentru marcarea pe sexe;
Oglindă;
Coș pentru gunoi cu capac și sac menajer;
Dozator cu săpun lichid;
Prosop rolă din hârtie sau din pânză/uscător de mâini;
Hârtie igenică;
Perie și dezodorizant WC.
Din punct de vedere al dotării din camera:
Camera să dețină mochetă/covoare;
Husă de protecție pentru saltea;
Noptiere însoțite de fotolii/scaune;
Birou sau masă de lucru cu scaun;
Serviciu de birou (mapă, plicuri cu antet, hârtie de scris, pix, etc.);
Oglindă;
Suport pentru bagaje;
Cuier;
Veioză/ aplică la capătul patului;
Pahare;
Scrumieră de masa pentru camerele și spațiile destinate pentru fumători;
Televizor cu recepție canale TV;
Minim 2 prize de alimentare cu energie și priză pentru conexiunea la internet sau sistem wireless;
Telefon și minibar frigorific cu produse în cameră;
Cearceaf și pernă mare pentru pat;
Perdele și draperii sau alte mijloace obturate;
Mijloace de protecție împotriva insectelor.
Alte criterii:
Fax la recepție;
Seif/posibilitatea de a depozita valori în camera sau încăperea dotată cu seifuri;
Încasarea contravalorii serviciilor și prin mijloace electronice de plată (carduri);
Spațiu amenajat cu computer și conexiuni pentru acces internet;
Restaurant amplasat în structura de primire turistică;
Bar de zi/café-bar;
Spațiu pentru organizarea evenimentelor, întâlniri de afaceri, conferințe, congrese, etc. la hotelurile cu peste 100 de spații de cazare;
Informații turistice și culturale;
Acordarea de prim ajutor în caz de urgență/ trusă medical;
Servicii de room-service;
Servirea micului-dejun;
Trezirea clienților la cerere;
Servicii de agreement/relaxare: minim 3 servicii;
Primirea și transmiterea mesajelor și a corespondenței pentru turiști;
Personalul care deservește turiștii să cunoască cel puțin o limbă străină de circulație internațională, în proporții de 75% din personalul de servire;
Serviciul pentru transport bagaje;
Rezervare de bilete pe mijloace de transport;
Servicii de spălătorie/curățătorie.
InfoCons (www.infocons.ro), Asociație pentru Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.
Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!*
*Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
InfoCons este singura voce la nivel naţional pentru consumatori, membru cu drepturi depline a Organizaţiei Mondiale Consumers International. Asociaţia de consumatori este necesară acum, mai mult ca niciodată. Protectia consumatorului este misiunea pe care ne-am asumat-o. Viziunea noastră este o lume unde să avem cu toţii acces la siguranţă, bunuri şi servicii durabile. Puterea noastră colectivă este suportul pentru consumatorii din întreaga ţară.
InfoCons este operator de date cu caracter personal inregistrat cu nr. 12617/05.10.2009
* număr cu tarif normal în rețeaua Telekom, din toate rețelele