Dacă aveți un accident pe durata șederii în străinătate, se aplică legea țării în care s-a petrecut accidentul. Aceasta înseamnă că procedura de acordare a despăgubirilor ar putea fi diferită de cea din țara de origine.
Dacă sunteți implicat într-un accident în străinătate, nu părăsiți locul accidentului. Vorbiți cu celălalt șofer și, dacă este cazul, chemați serviciile de poliție și/sau urgență.
Asigurați-vă că notați toate informațiile necesare despre cealaltă persoană implicată și despre împrejurărilecare au dus la producerea accidentului.
Ce trebuie sa conţină contractul de asigurare
Declararea accidentului
Completați declarația la locul accidentului.
În mod normal, asiguratorul vă pune la dispoziție un document standard. Unele asociații ale asiguratorilor au elaborat un formular european de constatare a accidentelor. Acesta vă va ajuta să colectați rapid toate informațiile necesare și va facilita soluționarea cererilor de despăgubire.
Dacă nu aveți un formular de constatare sau un formular de asigurare, notați neapărat următoarele informații:
Dacă sunteți de acord, și dumneavoastră și celălalt șofer, cu privire la împrejurările în care s-a produs accidentul, semnați împreună o declarație. Acest lucru va facilita procedurile de acordare a despăgubirilor.
Stabilirea în străinătate - Asigurarea dumneavoastră de sănătate
Atenție! Nu vă asumați răspunderea pentru producerea accidentului și nu semnați formularul decât dacă îl înțelegeți în întregime.
Dacă nu cădeți de acord, asiguratorul dumneavoastră va soluționa litigiul cu asiguratorul celuilalt conducător auto. În acest scop, se va baza pe raportul poliției, pe evaluarea daunelor și pe alte informații.
Pentru a vă susține cererea, trebuie să colectați:
Trebuie să semnalați accidentul firmei de asigurări, chiar dacă nu doriți să solicitați despăgubiri.
Escrocherii prin telefonul mobil
Vătămarea dumneavoastră și a altor persoane
Polița de asigurare din țara de origine va acoperi întotdeauna vătămarea corporală a altor persoane(răspundere civilă), în orice țară din UE.
În schimb, majoritatea asigurărilor nu acoperă alte tipuri de daune care pot surveni în străinătate, precum rănirea asiguratului, incendiile sau furtul. Înainte de a pleca din țară, întrebați asiguratorul care sunt riscurile acoperite de polița pe care o dețineți.
Asigurarea de răspundere civilă acoperă toți pasagerii autovehiculului, cu excepția conducătorului auto. În majoritatea țărilor din UE, asiguratorul poate propune, însă, o opțiune care să acopere și șoferul.
Despăgubiri - sume
Limitele de despăgubire sunt prevăzute în contractul de asigurare pe care l-ați încheiat. Normele UE garantează un nivel minim de acoperire a răspunderii. Iată sumele minime pentru care sunteți acoperit dacă aveți un accident în altă țară din UE:
Pentru vătămări corporale:
Pentru prejudicii materiale:
Dacă polița dumneavoastră de asigurare este emisă într-o țară în care sumele acoperite sunt mai mari decât plafonul european, veți beneficia de nivelul respectiv de acoperire în toate țările din UE.
În situația în care prejudiciile provocate depășesc valoarea maximă garantată în țara în care a avut loc accidentul, iar polița dumneavoastră nu acoperă nici ea sume mai mari, veți fi nevoit să plătiți diferența.
Verificați dacă asiguratorul dumneavoastră vă oferă acoperire nelimitată, mai ales pentru vătămări corporale.
Legislația europeană vă garantează nivelul cel mai ridicat de acoperire aplicabil (a se vedea exemplul de mai jos).
Accidentul s-a produs din cauza altui participant la trafic
Accidente care implică un șofer neasigurat
Anunțați poliția dacă aveți un accident în care este implicat un șofer neasigurat sau un șofer care părăsește locul accidentului. Sfaturi utile în aceste situații puteți primi și de la compania de asigurări.
Puteți contacta și organismul național de despăgubire din țara dumneavoastră. Acesta poate interveni în cazul în care mașina celuilalt șofer este neasigurată sau în cazul în care asiguratorul nu poate fi identificat.
Procedura de despăgubire
Dacă în urma accidentului auto ați fost rănit sau ați suferit pierderi ori daune materiale, puteți solicita despăgubiri . De obicei, trebuie să înaintați cererea într-un anumit interval de timp - întrebați asiguratorul.
Pierderea, furtul, înlocuirea permisului de conducere
Depunerea cererii de despăgubire în străinătate
Aveți posibilitatea de a solicita despăgubiri direct de la asiguratorul persoanei care a cauzat accidentul.
Depunerea cererii de despăgubire în țara de origine
Aveți 2 opțiuni:
1. să depuneți cererea la sediul reprezentantului în țara dumneavoastră al asiguratorului persoanei care a cauzat accidentul.
Reprezentantul care se ocupă cu soluționarea cererilor de despăgubire trebuie să verifice informațiile și să ia toate măsurile necesare pentru a negocia soluționarea cererii dumneavoastră. Pentru a afla dacă asiguratorul în cauză are reprezentanți în țara dumneavoastră, contactați birourile/centrele naționale de informare cu privire la Cartea Verde.
2. să depuneți cererea la sediul organismului național de despăgubire din țara dumneavoastră.
Dacă asiguratorul din cealaltă țară a UE nu are reprezentant în țara dumneavoastră, puteți adresa cererea organismului național de despăgubire. Acesta vă poate ajuta în cazul în care mașina celuilalt șofer este neasigurată sau în cazul în care asiguratorul nu poate fi identificat.
3 luni pentru a primi o ofertă de despăgubire sau un răspuns
Dacă răspunderea nu este contestată, iar pagubele au fost evaluate, ar trebui să primiți o ofertă motivată de despăgubire în termen de 3 luni de la data la care ați depus cererea de despăgubire.
InfoCons - aplicația care detectează E-urile
Dacă nu este clar din vina cui s-a petrecut accidentul și la ce despăgubire aveți dreptul, trebuie să primiți un răspuns motivat, care să acopere toate aspectele menționate în cerere.
Dacă nu primiți un răspuns sau o ofertă în termen de 3 luni, aveți dreptul la dobânzi la despăgubirea oferită de asigurator sau obținută prin hotărâre judecătorească.
Sursa: Europa.eu
- Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!
- Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!
Nr. de tel - 021.9615 sau *9615.
Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro
InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.
Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!
**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal