În perioada 08-19.04.2019, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfăşurat, la nivel național, o primă serie de acţiuni de control privind modul de respectare a prevederilor legale, conformitatea, şi modul de etichetare, prezentare publicitate şi comercializare a peștelui, preparatelor din pește preambalate și conservelor din pește, aceste verificări continuând și în perioada următoare.
Ȋn urma controlului desfăşurat, s-au înregistrat următoarele rezultate, până în acest moment:
- Au fost controlaţi 435 operatori economici, constatându-se abateri la 262 (60%) dintre aceştia;
- A fost verificată o cantitate de cca. 58 tone de pește, preparate și conserve din pește, din care 37% era comercializată înBucurești și județul Ilfov;
- Din întreaga cantitate de 58 t, circa 18 t (31%) - mai mult de jumătate fiind din Capitală - nu indeplineau prevederile actelor normative în vigoare;
- Din documentele de provenieță a mărfii a reieșit că peste 90 la sută din peștele controlat era din import.
Ca urmare a deficienţelor constatate, comisarii ANPC au dispus următoarele măsuri:
- oprirea temporară de la comercializare a unei cantități de 9 t de pește, preparate și conserve din pește, în valoare de peste100.000 lei, până la remedierea neconformităţilor constatate;
- oprirea definitivă şi retragerea de la comercializare a 7,5 t de pește, preparate și conserve din pește, în valoare de circa 180.00 0 lei, care erau alterate sau depozitate în condiții improprii sau care prezentau data durabilității minimale depășită.
- aplicarea de 273 sancţiuni contravenţionale dintre care 130 avertismente şi 143 amenzi contravenţionale în valoare de 765.500 lei pentru încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor.
Citește și:
Vopseaua de ouă ! Numărul maxim de aditivi regăsit într-un produs a crescut cu 58% în studiul din 2019 față de studiul din 2015!
Principalele abateri constate în cursul acţiunilor de control au fost:
- pește cu data limita de consum depășită
- prezența unui procent de glazură (apă congelată sub formă de gheață) mai mare decât cel declarant
- acumulare de gheață în ambalaje (suplimentar față de procentul de gheață declarat)
- “arsuri de congelare” care scad valoarea nutritive a produselor
- conserve deformate
- comercializare de pește cu ambalajul deteriorat
- pește curățat necorespunzător
- peşte cu branhii înnegrite şi porţiunea din zona burţii neeviscerată în totalitate, cu ochii tulburi
- trunchi de pește cu urme de oxidare
- peşte (macrou congelat, hering congelat, cod Alaska trunchi) cu deficienţe de calitate: tegument exfoliat, arsuri de congelare, trunchi de peşte cu formă modificată)
- carne scoici Saint Jacques, produs ambalat, prezentând informații incorecte privind calibrul.
Citește și:
Rezultatele controalelor ANSVSA privind ouăle provenite din comerțul intracomunitar
În ceea ce privește informarea consumatorilor, în cursul acțiunilor de control s-au înregistrat următoarele abateri:
- pește congelat vrac - nu era însoţit de etichete cu elementele de identificare şi caracterizare
- nu erau menționate componentele cu efecte alergene la raionul cu vitrină asistată
- pește prezentat spre vânzare fără să fie însoțit de următoarele informații: denumirea specie, tara de proveniență, modul de recoltare
- conserve din pește la care eticheta nutrițională nu era tradusă în limba română
- neafișare prețurilor de vânzare
- neafișarea prețului/unitate de măsură la produsele din pește preambalate
- neconcordanțe între prețul afișat la raft și cel marcat pe bonul de casă
- lipsa traducerii în limba română a etichetei
- lipsa documente de proveniență
- nerespectarea condiţiilor de depozitare (nerespectarea regimului termic impus de producători)
Citește și:
Prin congelarea alimentelor poți reduce risipa de alimente!
Sfaturi pentru achiziționarea peștelui sau a produselor din pește
Pentru ca peștele și produsele din pește să nu prezinte un pericol pentru sănătatea consumatorilor, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor vă recomandă să aveți în vedere următoarele:
- acordați o atenție deosebită aspectului exterior al produsului, pentru a vă forma o prima apreciere asupra gradului de prospețime
- nu achiziționați produse cu suprafață mâzguită, lipicioasă, deshidratată, cu pete de mucegai, produse cu miros și culoare modificate, aspect de vechi, semne de alterare (ex: ochii retractati in orbite, burta moale, branhii închise la culoare, miros modificat) etc.
- refuzați să cumpărați pește și produse din pește pentru care aveți îndoieli privind gradul de prospețime, calitatea și modul de informare prin etichetare
- urmăriți modul de etichetare a peștelui și produselor din pește și nu cumpărați produse preambalate neetichetate. Refuzați să cumpărați pește și produse din pește preambalate pe ale căror etichete nu este înscrisă data durabilității minimale/ data limită de consum sau dacă aceasta este modificată sau depașită
- la cumpărarea peștelui și produselor din pește, solicitați și păstrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriți să reclamați calitatea produsului
- nu cumpărați produse preambalate etichetate incorect sau incomplet, fără menționarea tuturor ingredientelor și neînscrierea datei durabilității minimale pe etichetă.
Sursa: ANPC
InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.
Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!
**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal