Translate this page RO

Select language
InfoCons

Evită produsele periculoase. Reguli pentru siguranța ta și a familiei tale

Cum poți fi sigur că produsele pe care le cumperi oriunde în țările UE sunt sigure?

Produsele pe care le achiziționezi în UE trebuie să fie verificate de către autorități în privința siguranței în utilizare. Autoritățile pot dispune înlăturarea din magazine a produselor periculoase sau pot emite avertizări prin media. Siguranța unui produs se referă la sănătatea fizică și siguranța cetățenilor, atât în domeniul produselor alimentare, cât și într-al celor nealimentare. Jucăriile, aparatele electrocasnice, cosmeticele și alte tipuri de produse care pot prezenta un pericol în particular trebuie să îndeplinească standarde de siguranță speciale.

Ce înseamnă marcajul CE? 

Marcajul CE (Conformitate Europeană) este o declarație a producătorului că un produs este conform cu normele de siguranță stabilite de Uniunea Europeană, norme comune tuturor statelor membre. Deși este vorba de o indicație utilă, aceasta nu garantează sută la sută securitatea produselor puse pe piață. Acest marcaj trebuie să apară pe toate jucăriile și produsele electrocasnice sau pe ambalajul lor. 

Cum poți evita accidentele?

Poți reduce riscul achiziționării de produse nesigure prin: 

  • Evitarea achizițiilor de la vânzătorii în care nu ai încredere; 
  • Citirea cu atenție a instrucțiunilor de utilizare și a textelor de avertizare; 
  • Verificarea vârstei pentru care jucăria este potrivită, dacă e vorba de un astfel de produs; de exemplu, jucăriile destinate copiilor de peste 3 ani pot fi periculoase pentru bebeluși. 

Ce se întâmplă dacă un produs nu este sigur?

Dacă un produs nu este sigur, producătorul sau importatorul are obligația de a-l scoate din magazine și de a avertiza consumatorii prin anunțuri în presă. Producătorul sau importatorul poate, de asemenea, să solicite consumatorilor să returneze produsul.

Țările UE se avertizează una pe alta cu privire la produsele periculoase descoperite la vânzare, astfel încât să poată fi luate măsuri la nivelul întregii UE. Dacă este necesar, o anumită categorie de produse poate fi interzisă, lucru care s-a întâmplat în cazul brichetelor care au aspectul unor jucării.

Ce poți face dacă bănuiești că ai achiziționat un produs nesigur?

Dacă ai suspiciuni asupra siguranței unei achiziții (produse alimentare de origine animală, alte produse alimentare și cosmetice, jucării, aparatură electronică, vase sub presiune, alte produse nealimentare), încetează să mai utilizezi produsul respectiv și raportează-l autorităților. În cazul produselor nealimentare, te poți adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). În ceea ce privește produsele alimentare, poți apela la Autoritatea Națională Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor

În ceea ce privește produsele non-alimentare, Uniunea Europeana a lansat un instrument de alerta la nivel internațional prin care poate fi sancționată și oprită comercializarea produselor non-alimentare periculoase.

Dacă produsul nu prezintă siguranță, în principiu, îl poți returna la magazin și solicita rambursarea prețului plătit.

Nu uita! Poți verifica lista produselor propuse spre retragere pe site-ul ANPC.

Atenție! Ce trebuie să știi atunci când achiziționezi o jucărie? 

Atunci când cumperi o jucărie pentru copilul tău, asigură-te că este însoțită de instrucțiuni și de informații de siguranță, tipărite în limba română. Acestea pot fi scrise pe o etichetă sau într-un prospect.

Important! Pentru jucăriile destinate copiilor mai mici de 3 ani, părțile componente și orice parte detașabilă trebuie să aibă dimensiuni suficient de mari încât să nu poată fi înghițite sau inhalate.

Sfaturi utile

  • înainte de a cumpăra, verifică dacă sunt costuri suplimentare, cum ar fi situația în care plătești cu cardul de credit; 
  • salvează mereu sau păstrează o copie imprimată a comenzii, a confirmării ei, precum și a condițiilor generale de vânzare și a descrierii produsului; 
  • nu confirma comanda până nu ești sigur de costul total; 
  • nu îți lăsa cardul de credit la îndemâna copiilor; pot fi foarte ușor păcăliți să cumpere produse de care nu au nevoie; 
  • compară prețurile cu cele dintr-un magazin normal sau cu cele de pe alte site-uri.

Pentru consiliere sau informații suplimentare puteți accesa www.infocons.ro sau puteți apela 021 9615, numar cu tarif normal în rețeaua Telekom, apelabil din toate retelele.

 

InfoCons - Organizație Națională pentru Protecția Consumatorilor

Adresa: Bd. Mărășești Nr. 127-129, Sector 4, 040253, București, România

Telefon: 021/319.32.66

E-mail: office@anpcppsr.ro

 

Alte adrese utile:

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor

Adresa: Bucureşti, Bulevardul Aviatorilor nr. 72, sector 1

Tel: 021.9551

Relaţii cu publicul 

Telefon: 0372-131951

E-mail: office@anpc.ro

www.anpc.gov.ro

 

InfoCons - Organizație Națională pentru Protecția Consumatorilor este operator de date cu caracter personal înregistrat sub nr. 12617/05.10.2009.

InfoCons (www.infocons.ro), unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercita-le apelând 021 9615!

Partenerii noștri
Super Consumator
Facebook Twitter YouTube Google+