Navighezi în versiunea veche InfoCons.
This is default text for notification bar

Translate this page RO

Select language
InfoCons

Olanda

Olanda

Condiţii de intrare şi regim de şedere

Cetăţenii români pot călători în Regatul Ţărilor de Jos (Olanda) în baza paşaportului sau a cărţii de identitate în curs de valabilitate.

Autorităţile locale permit intrarea cetăţenilor români şi pe baza cărţii de identitate pe teritoriul continental – european al Regatului Ţărilor de Jos (Olanda).

Regatul Țărilor de Jos este format din patru teritorii: Olanda – teritoriul european al Regatului, Aruba, Curaçao și St. Maarten – teritorii independente din regiunea insulara a Regatului. Ultimele trei teritorii, împreună cu cele trei municipii speciale Bonaire, Sint Eustatius și Saba, formează partea insulară a Regatului, cunoscută sub denumirea de Antilele Olandeze. Cele trei municipii speciale au acelaşi statut juridic în Regat ca şi cele 12 municipii din partea europeana a Regatului

În teritoriul insular al Regatului Țărilor de Jos, respectiv teritoriile autonome Aruba, Curaçao şi St. Maarten împreună cu municipiile Bonaire, Saba și St. Eustatius, cetățenii români pot intra şi rămâne, fără viză, 90 de zile într-o perioadă de 180 de zile, doar pe baza unui paşaport valabil. Cetăţenii români care doresc să rămână peste această perioadă trebuie să se înregistreze la autorităţile locale.

Autorităţile din insule pot solicita îndeplinirea următoarelor condiţii de intrare:

  • paşaport valabil pentru întrega perioadă de şedere;
  • dovada întoarcerii în statul de plecare sau a tranzitului (permis de şedere, viză, bilet de călătorie);
  • dovezi privind scopul şederii (invitaţie, voucher/rezervare etc);
  • mijloace financiare pentru acoperirea cheltuielilor pe perioada sejurului;
  • asigurare medicală sau de călătorie, care să acopere cheltuieli medicale de cel puţin 15.000 de USD şi să includă cheltuieli spitaliceşti, tratament de urgenţă şi repatriere, inclusiv în caz de deces;
  • persoana să nu prezinte un pericol pentru ordinea şi sănătatea publică.

Mai multe detalii privind intrarea şi şederea în teritoriile insulare ale Regatului Ţărilor de Jos pot fi obţinute de la Ambasada Regatului Ţărilor de Jos din România sau la numărul de telefon +31247247247, apelabil 24/24 ore, şapte zile/săptămână.

Atenție! Ministerul Afacerilor Externe recomandă insistent, cetăţenilor români care se deplasează în teritoriul insular al Regatului Ţărilor de Jos (Bonaire, St. Eustatius, Saba, Aruba, St. Maarten și Curaçao)să-şi înregistreze şederea online la https://www.econsulat.ro/, comunicând astfel propriile coordonate, pentru a putea fi contactaţi în situaţii de urgenţă.


Riscuri de securitate

Olanda nu a suferit atacuri teroriste pe teritoriul naţional. După atentatele teroriste din alte state europene, autorităţile olandeze au instituit o stare de alertă preventivă, menită a semnala posibilitatea unei ameninţări cu caracter terorist. Olanda a introdus patru niveluri de alertă preventivă respectiv: minim, limitat, substanţial şi critic. În prezent autoritățile olandeze au impus măsuri suplimentare de control și securitate pe întreg teritoriul țării și mențin nivelul de alertă teroristă la "substanțial".

Cetăţenilor români care călătoresc în Olanda li se recomandă să urmărească în permanenţă anunţurile şi recomandările făcute de autorităţile olandeze şi să acceseze periodic site-ul Ministerului român al Afacerilor Externe (www.mae.ro).


Infracţionalitate

Olanda este o ţară cu un nivel de infracţionalitate scăzut. Infracţiuni minore de tipul furtului din buzunare, înşelăciunilor sau furtului din maşini pot apărea în zone aglomerate (gări, staţii, parcări, centre comerciale, benzinării sau zone de servicii pe autostrăzi). Se recomandă prudenţă şi atenţie deosebită în zonele turistice, în particular Amsterdam.

Este recomandabil ca documentele şi valorile personale, biletele de călătorie şi banii sau cărţile de credit să fie păstrate în locuri sigure şi să nu fie expuse în mod vizibil asupra persoanei sau în maşini. Maşinile trebuie încuiate şi asigurate cu sisteme de alarmă. În cazul călătoriilor cu autobuze sau trenuri este indicat să se păstreze atenţia asupra bagajelor pe întreaga durată a călătoriei.

În cazul unor incidente care afectează siguranţa persoanei sau a bunurilor, se recomandă contactarea celui mai apropiat birou al poliţiei. În cazul dispariţiei actelor de identitate, este necesar să înregistraţi acest lucru la biroul local de poliţie şi să anunţaţi Secţia Consulară a Ambasadei României la Haga.

În cazul unor incidente grave trebuie apelat numărul de urgenţă 112 (poliţie, pompieri, salvare).

Se recomandă, de asemenea, sesizarea Ambasadei României, care poate acorda asistenţa consulară în condiţiile prevăzute de lege.


Sistemul medical

Asigurarea medicală este obligatorie în Olanda. Recomandăm tuturor cetăţenilor români care călătoresc în Olanda să încheie poliţe de asigurare medicală şi de călătorie, pentru întreaga durată a deplasării. În cazul şederii pe termen lung în Olanda, legea vă obligă (sub sancţiunea penalizării financiare) să încheiaţi o asigurare de sănătate în sistemul olandez şi să vă înregistraţi la un medic de familie.

În cazul în care sunt necesare servicii medicale, trebuie luată în primul rând legătura cu agentul sau partenerul olandez al societăţii de asigurări care a încheiat poliţa. Acesta va indica unitatea sau unităţile medicale care pot furniza serviciile medicale pe baza poliţei de asigurare. Serviciile medicale sunt prestate în conformitate cu clauzele prevăzute în poliţa de asigurare. Serviciile medicale suplimentare, neacoperite de poliţa de asigurare, vor fi achitate în mod individual de beneficiar.


Condiţii privind traficul auto

  • Circulaţia auto

În Olanda, circulaţia auto se efectuează pe partea dreaptă a drumului. Accesul pe autostrăzi nu este supus plăţii de taxe;

  • Starea drumurilor

Starea generală a drumurilor şi infrastructurii este foarte bună;

  • Parcarea

Parcarea este permisă numai în locuri rezervate şi este adesea contra cost;

Parcarea în locurile nepermise sau neplata parcării duce la aplicarea unei amenzi ridicate sau la imbobilizarea vehicului.

  • Centura de siguranţă

Centura de siguranţă este obligatorie, inclusiv pentru pasagerii din spate. Funcţionează sistemul priorităţii de dreapta.

  • Limitele de viteză admise

Limitele de viteză admise: în interiorul localităţilor – 50 km/oră; drumuri naţionale, centuri ocolitoare – 80 km/oră; autostrăzi – 100 / 120 / 130 km/oră (conform indicaţiilor de la faţa locului).

  • Folosirea telefonului mobil la volan

Este permisă purtarea unei convorbiri telefonice la volan prin sistem handsfree. Orice altă folosire a telefonului mobil este interzisă în timpul condusului.

  • Aparatele anti-radar şi de detectare a radarului

Pe teritoriul Olandei, legislaţia rutieră interzice utilizarea aparatelor de detectare a radarelor şi a celor antiradar, iar utilizarea acestora reprezintă contravenţie. De regulă, echipajele de poliţie au montate în maşini dispozitive de detectare a aparatelor antiradar.

  • Permisul de conducere

Permisul de conducere valabil emis în România este recunoscut în Olanda. În cazul şederii pe termen lung, este necesar să vă preschimbaţi permisul românesc de conducere cu unul olandez. Pentru informaţii asupra procedurii, vă rugăm să consultaţi agenţia olandeză de resort (www.rdw.nl). Dacă vă aduceţi mașina în Olanda și sunteți rezident în acest stat puteţi alege între a vă păstra numărul de înmatriculare sau a solicita un număr de înmatriculare olandez. În oricare dintre situații trebuie să înregistrați în cel mai scurt timp autovehiculul la autoritățile fiscale și să plătiţi impozitul aferent (MRB motorrijtuigenbelasting).

  • Accidente de circulaţie

În caz de accident uşor în care sunt implicate şi alte maşini, completaţi, împreună cu şoferii celorlalte autovehicule, formularul tip pus la dispoziţie de societăţile de asigurări pentru soluţionarea amiabilă. Notaţi elementele de identificare ale celuilalt autovehicul implicat în accident şi ale societăţii de asigurare a acestuia.

Dacă există răniţi, apelaţi numărul de urgenţă 112 pentru ambulanţă şi poliţie şi acordaţi primul ajutor. Adresaţi-vă pentru sprijin partenerului societăţii române de asigurări din ţara respectivă care figurează pe Cartea verde.

În cazul unui accident rezultat cu avarierea gravă a autoturismului sau cu vătămarea ori decesul unei persoane, este interzisă mutarea vehiculului până la sosirea poliţiei la locul accidentului, care constată faptele şi întocmeşte un proces verbal. Acest document este esenţial pentru stabilirea vinovăţiei şi se impune obţinerea unei copii din partea persoanei vătămate, în special dacă aceasta este turist străin.

În cazul producerii de accidente de circulaţie care cauzează decesul unui cetăţean român, autorităţile locale procedează la întocmirea formalităţilor necesare, inclusiv eliberarea certificatului de deces. Pentru informaţii privind eventuala repatriere a corpului sau alte formalităţi, puteţi contacta Secţia Consulară a Ambasadei României la Haga (http://haga.mae.ro).

Atenție!

  • Restricții pentru șoferii de tir

Începând cu luna februarie 2018, Inspectoratul Mediului Ambiant și de Transport olandez aplică interdicția de a petrece perioada de odihnă săptămânală normală de 45 de ore în vehicul, în baza Regulamentului (CE) nr. 561/2006.

În caz de nerespectare a prevederilor legale, companiile vor fi amendate cu până la 1.500 Euro.

Pentru evitarea sancțiunilor, se recomandă ca angajatorii români să ia măsuri cu privire la asigurarea unor facilități de cazare adecvate sau, după caz, posibilitatea de revenire la bază a conducătorilor auto. Mai multe informații se pot obține consultând pagina Internet a Inspectoratul Mediului Ambiant și de Transport https://www.ilent.nl/contact sau la numărul de telefon +31884890000.


Atenţionări speciale

În localităţi, se recomandă să se acorde o atenţie deosebită bicicliştilor, care au o pondere foarte însemnată în traficul rutier

Aceştia circulă în principal pe pistele special amenajate, dar se pot afla şi pe carosabil. Este necesară atenţie deosebită în cazul virajelor la dreapta în situaţiile în care atât maşinile, cât şi bicicliştii de pe acelaşi sens au culoarea verde la semafor.

Este interzisă deținerea de arme albe, inclusiv spray-uri cu efect iritant – lacrimogen și/sau tazere, atât asupra persoanei, cât și în autoturism. Este, de asemenea, interzisă deținerea de arme de foc nefuncționale sau de obiecte care imită armele de foc.


Regimul drogurilor

Orice fel de drog este ilegal în Olanda. Poliția poate manifesta toleranță în cazul depistării unei persoane deținând mici cantități de cannabis sau până la 5  plante din această categorie, pentru consum personal. Recomandăm respectarea întocmai a legislației cu privire la regimul drogurilor și evitarea persoanelor care oferă spre vânzare droguri. Acestea, de cele mai multe ori, oferă substanțe diferite, care pot pune în pericol grav sănătatea consumatorilor. De asemenea, de multe ori, discuțiile cu aceste persoane au condus la victimizarea turiștilor prin furturi sau tâlhării. Orice persoană care încalcă regulile privind regimul drogurilor poate fi reţinută de poliţie şi judecată. Autorităţile olandeze abordează extrem de serios şi strict cultivarea şi deţinerea de canabis pentru alte scopuri decât consumul personal, în limitele anterior menţionate. Este interzisă intrarea sau ieşirea din Olanda cu orice fel de drog.

 

Regimul medicamentelor

Turiştii pot avea asupra lor medicamentele uzuale, pentru stricta necesitate personală. În cazul în care aceste medicamente includ substanţe supuse regimului drogurilor, este recomandabil să aveţi la dumneavoastră reţeta care prescrie medicamentul respectiv.

Antibioticele sunt eliberate de farmaciile olandeze doar pe baza unei reţete.


Regimul animalelor de companie

Animalele care sunt introduse pe teritoriul unuia dintre statele membre ale Uniunii Europene trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: identificare prin tatuaj sau microcip implantat sub piele; carnetul de sănătate veterinar; vaccinul antirabic în curs de valabilitate; titrajul seric de anticorpi antirabici (examen de laborator efectuat pe o mostră de sânge care permite să se testeze eficacitatea vaccinului antirabic); acesta trebuie făcut la minimum trei luni după vaccin şi cu trei luni înaintea exportului animalului.

Vă recomandăm să consultaţi un medic veterinar înainte de a efectua o deplasare cu animale de companie într-unul dintre statele membre ale Uniunii Europene.


Site-uri internet utile

Partenerii noștri
Super Consumator
Facebook Twitter YouTube Instagram
Compară produsele

Produse alese pentru comparare