Translate this page RO

Select language
InfoCons

Studiu Maioneza - Valori Nutriționale

Din punct de vedere nutrițional, conform specialiștilor Clinicii de Nutriție Kilostopmaioneza nu este cel mai bun aliment de consumat din cauza conținutului mare de grăsimi și a cantității foarte reduse de nutrienți. Indiferent de marcă, principala componentă a maionezei o reprezintă uleiul vegetal, care este foarte caloric (900 Cal/100 g). O lingură de maioneză (15 g) are aproximativ 100 de Calorii. Maioneza light are într-adevăr mai puține calorii - aproximativ 38-40 de Calorii o lingură - dar mai multe E-uri.

Uleiul face parte din categoria lipidelor (grăsimi), iar organismul transformă mai ușor caloriile neconsumate din grăsime în țesut adipos decât caloriile din alte surse, precum proteine și carbohidrați. În plus, maioneza nu conține fibre care să reducă absorbția de grăsimi alimentare și colesterol.

Ea conține însă gălbenuș de ou, o altă sursă de grăsimi și, în plus, de colesterol. Grăsimile saturate (pe care le regăsim și în gălbenușul de ou) cresc riscurile de apariție a afecțiunilor cardiovasculare precum infarctul sau accidentul vascular cerebral și sunt un factor de risc pentru cancerele de colon și sân.

Organismul nostru are nevoie de 30% grăsimi din totalul de calorii necesare pe zi (aproximativ 1600 de Calorii pentru femei și 2000 de Calorii pentru bărbați). Dintre acestea, grăsimile saturate trebuie să reprezinte mai puțin de 10% din totalul de calorii necesare pe zi, respectiv 1/3 din caloriile provenite din lipide.

La o dietă de 1600 de Calorii ar trebui să mănânci aproximativ 48 g de grăsimi, din care doar 4,8 g de grăsimi saturate. O lingură de maioneză (15 g) are și până la 10-12 g de grăsimi, adică aproape a 5-a parte din doza zilnică recomandată. Dintre acestea, cele saturate ajung și la 2 g, adică aproape jumătate din doza zilnică recomandată.

O altă componentă la care ar trebui să fim atenți atunci când cumpărăm maioneză este sarea. Doza zilnică de sare recomandată de Organizația Mondială a Sănătății este de maxim 5 grame, ceea ce înseamnă aproximativ o linguriță, iar pentru copii și persoane care au peste 50 de ani este și mai mică.

O lingură de maioneză nu are mai mult de 0,4 grame de sare, ceea ce nu înseamnă în sine foarte mult. Dar având în vedere că 70% din cantitatea de sare pe care o consumăm zilnic provine din alimente procesate, ar trebui să fim atenți ca acestea să conțină cât mai puțină posibil.

Printre alte componente ale maionezei se numără și zahărul, un ”hoț” de nutrienți, cu efecte devastatoare asupra sănătății. Corpul uman folosește propriile resurse de calciu, magneziu, clor și vitamine din complexul B ca să neutralizeze zahărul rafinat din fluxul sanguin. De aceea, Organizația Mondială a Sănătății recomandă un consum zilnic de maxim 50 de grame, adică aproximativ 12 lingurițe.

Și cum zahărul se folosește ca agent de conservare și aromă în industria alimentară, el se regăsește și în maioneză, deși într-o cantitate redusă, respectiv 0,6 g la o lingură de 15 g de maioneză.

Așadar, când consumați maioneză trebuie să știți că aceasta este o sursă de multe calorii ”rele”, adică nu sunt însoțite și de fibre, vitamine, minerale. Mai mult, are multe grăsimi saturate – un pericol pentru sănătate - și o cantitate considerabilă de sare raportat la doza zilnică recomandată. Nu vă păcăliți cu variantele light, pentru că acestea compensează numărul redus de calorii cu multe E-uri.

 

InfoCons (www.infocons.ro), unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!

sursa:

 

Partenerii noștri
Super Consumator
Facebook Twitter YouTube Google+