Translate this page RO

Select language
InfoCons

Practici comerciale neloiale

Când cumpărați bunuri și servicii în UE, on-line, de la un magazin local sau de la un comerciant din străinătate, legislația europeană vă protejează împotriva practicilor comerciale neloiale.

Când promovează, vând sau furnizează produse, companiile trebuie să vă ofere informații clare, care să vă permită să faceți cumpărături în cunoștință de cauză. Aflați mai multe despre informațiile contractuale.

Dacă nu reușesc să vă ofere aceste informații, acțiunile lor ar putea fi considerate neloiale. Aveți dreptul de a cere despăgubiri dacă sunteți tratat necorespunzător.

Practici înșelătoare și agresive

Consumatorii europeni beneficiază de protecție împotriva a două categorii principale de practici comerciale neloiale:

  • practicile înșelătoare, care se manifestă prin acțiune directă (furnizarea de informații false) sau omisiune (nefurnizarea unor informații importante)
  • practicile agresive, al căror scop este să vă constrângă să cumpărați.

Anumite practici comerciale sunt interzise în toate circumstanțele. O parte din cele mai frecvente sunt enumerate mai jos:

  • Publicitatea-capcană

Comercianții nu au voie să promoveze produse/ servicii la un preț foarte mic dacă stocul disponibil este insuficient. Ei trebuie să le spună consumatorilor câte articole sunt disponibile și cât timp rămâne valabilă oferta.

  • False oferte "gratuite"

Comercianții trebuie să comunice prețul real al bunurilor și serviciilor pe care le oferă. Nu au voie să pretindă că oferă anumite servicii adiționale gratuite, atâta timp cât serviciile respective sunt deja incluse în prețul normal.

  • Manipularea copiilor

Vânzătorii nu au dreptul să îi încurajeze pe copii să le ceară părinților să le cumpere anumite produse. Sunt interzise mesajele directe de tipul „Cumpără cartea acum" sau „Cere-le părinților tăi să-ți cumpere acest joc". Interdicția se aplică în cazul tuturor mijloacelor de comunicare, inclusiv al televiziunii și, mai ales, al internetului.

  • False proprietăți curative

Ori de câte ori un produs este promovat pentru valoarea sa terapeutică (vindecă alergii, stopează căderea părului, ajută la slăbit etc.), aveți dreptul de a ști dacă aceste afirmații au o bază științifică. În multe cazuri ele nu sunt confirmate medical și, în plus, sună prea bine ca să fie adevărate.

  • Mesaje ascunse în materiale informative (reportaje publicitare)

Aveți dreptul de a fi informat dacă un articol din ziar sau un program de radio ori televiziune a fost sponsorizat de o companie interesată de promovarea propriilor produse. Acest lucru trebuie clarificat prin imagini, cuvinte sau sunet.

  • Sisteme piramidale

Este vorba despre sisteme promoționale în care trebuie să investiți o sumă de bani pentru a obține beneficii mai târziu. Problema este însă că beneficiile respective sunt posibile doar dacă sistemul reușește să atragă noi participanți. Comercializarea propriu-zisă sau consumul de produse joacă un rol secundar. La un moment dat, sistemele piramidale se prăbușesc, iar ultimii intrați își pierd investițiile.

  • False oferte de premii şi cadouri

Comercianții nu au voie să facă publicitate la premii sau cadouri „gratuite" și apoi să vă ceară să plătiți pentru a le primi. Dacă primiți o scrisoare sau un e-mail care spune „Felicitări, ați câștigat un premiu!", vă recomandăm să o tratați cu precauție, pentru că v-ați putea afla în fața unei practici comerciale neloiale.

  • False avantaje „speciale"

Comercianții nu au dreptul să pretindă că vă acordă drepturi speciale, atâta timp cât beneficiați deja de acestea în baza legii.

  • Falsa utilizare a ofertelor limitate

Unii comercianți vă spun că o anumită ofertă rămâne valabilă pe o perioadă limitată când, de fapt, aceasta este valabilă pentru mai mult timp. Ei încearcă să vă convingă să cumpărați înainte de a vă putea face o opinie clară despre produs. Nu este corect să se pretindă, în mod fals, că o ofertă este limitată în timp.

  • Oferte insistente şi nedorite

În baza legislației UE, companiile nu au voie să se folosească de telefon, fax, e-mail sau alte mijloace de vânzare la distanță pentru a vă prezenta, în mod insistent, oferte pe care nu le doriți.

Este posibil să vă confruntați cu practici care nu se regăsesc pe această listă neagră, dar care să vi se pară incorecte, din diverse motive. În acest caz, contactați organizația națională pentru protecția consumatorilor sau Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor.

Sursa: Europa.eu

 

InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Partenerii noștri
Super Consumator
Facebook Twitter YouTube Google+