Translate this page RO

Select language
InfoCons

Ponturi eficiente prin care vă protejaţi împotriva înşelătoriilor

Protejaţi-vă identitatea 

  • oferiţi date şi informaţii personale numai dacă este absolut necesar şi dacă aveţi încredere în persoana cu care vorbiţi sau aveţi de-a face.
  • distrugeţi datele persoanele: nu le aruncaţi pur şi simplu. Trebuie să distrugeţi facturile, extrasele bancare sau cardurile vechi - de exemplu cardurile de credit şi cardurile bancare.
  • Aveţi grijă de datele personale la fel cum aveţi grijă de bani: nu le lăsaţi la îndemâna celorlalţi.

Chestiuni referitoare la banii 

  • nu trimiteţi niciodată bani nici unei persoane pe care nu o cunoaşteţi sau în care nu aveţi încredere.
  • Nu trimiteţi bani şi nu achitaţi nici un comision pentru a revendica un premiu sau câştiguri la loterie.
  • „Ofertele de muncă" prin care vi se solicită să folosiţi propriul cont bancar pentru a transfera bani pentru cineva pot fi o faţadă pentru o activitate de spălare de bani. Spălarea de bani reprezintă o infracţiune gravă.
  • evitaţi transferul sau trimiterea prin telegraf a rambursărilor sau a altor sume de bani către persoane necunoscute.

Abordarea personală (faţă în faţă)

  • dacă cineva se prezintă la uşa dumneavoastră, solicitaţi-le autorizaţia. Nu trebuie să îi lăsaţi înăuntru iar dacă îi rugaţi să plece aceştia trebuie să facă acest lucru.
  • Înainte de vă decide să achitaţi o anumită sumă de bani, dacă sunteţi interesat de oferta vânzătorului, luaţi-vă un timp să aflaţi informaţii cu privire la compania în cauză şi ofertă.

Apeluri telefonice 

  • dacă primiţi un apel telefonic de la o persoană necunoscută, întrebaţi întotdeauna numele persoanei cu care vorbiţi şi pe cine reprezintă. Verificaţi această informaţie sunând la companie voi înşivă.
  • Nu oferiţi la telefon date personale, cu privire la cardul de credit sau contul online, afară de cazul în care voi înşivă aţi efectuat apelul iar numărul de telefon este dintr-o sursă sigură.
  • Este mai bine să nu răspundeţi mesajelor text sau apelurilor pierdute care provin de la numere de telefon necunoscute.

Oferte prin e-mail 

  • nu răspundeţi niciodată unui e-mail spam, chiar şi cu scopul de a vă dezabona - adesea acest lucru serveşte doar pentru a confirma escrocilor că adresa dumneavoastră de e-mail este activă. Cea mai bună soluţie este să ştergeţi toate e-mailurile suspecte, fără a le deschide.
  • Închideţi „fereastra de vizualizare" deoarece prin simpla vizualizare a e-mailului îi confirmaţi expeditorului că adresa dumneavoastră este activă.
  • Băncile şi instituţiile financiare legitime nu vă vor solicita niciodată date cu privire la contul bancar într-un e-mail şi nici nu vă vor solicita să faceţi click pe un link pentru a accesa contul dumneavoastră.
  • Nu apelaţi niciodată un număr de telefon şi nu vă încredeţi în datele de contact furnizate într-un e-mail spam.

Abordarea online

  • Instalaţi un software care vă protejează calculatorul de viruşi şi programe nedorite şi asiguraţi-vă că este actualizat în mod constant. Dacă sunteţi nesigur solicitaţi asistenţa unui specialist în calculatoare.
  • Dacă doriţi să accesaţi un website, utilizaţi un link semn de carte către website sau tastaţi adresa website-ului în browser. Nu accesaţi niciodată un link dintr-un e-mail.
  • Verificaţi cu atenţie adresa website-ului. Adesea, escrocii creează website-uri false cu adrese foarte similare website-urilor legitime.
  • Feriţi-vă de site-urile ce vă oferă descărcări gratuite (de ex. muzică, filme cu conţinut pentru adulţi, jocuri şi filme). Prin descărcarea acestor produse puteţi instala programe dăunătoare în calculator fără a fi conştient de acest lucru.
  • Evitaţi să faceţi click pe reclamele pop-up - acest lucru poate duce la instalarea unor programe dăunătoare în calculatorul dumneavoastră.
  • Nu înregistraţi niciodată date personale, despre cardul de credit sau contul online pe un website despre care nu sunteţi sigur că este autentic.
  • Nu trimiteţi niciodată datele personale, date despre cardul de credit sau contul online prin e-mail.
  • Evitaţi folosirea calculatoarelor publice (la biblioteci sau internet cafe) în vederea efectuării de operaţiuni bancare online sau cumpărături online.
  • În momentul în care folosiţi calculatoarele publice ştergeţi din istorie sau memoria calculatorului operaţiunile pe care le-aţi efectuat.
  • Fiţi precaut atunci când folosiţi un software care completează automat formularele online. În acest mod le puteţi oferi escrocilor, cu uşurinţă, accesul către datele dumneavoastră personale sau cele referitoare la cardul de credit.
  • Alegeţi parole ce sunt greu de ghicit pentru orice altcineva - de exemplu parole care includ atât litere cât şi cifre. De asemenea, trebuie să schimbaţi în mod regulat parolele.
  • Atunci când faceţi cumpărături online, printaţi orice copii ale tranzacţiilor şi achitaţi numai prin intermediul unui site sigur.   
  • Dacă folosiţi un site de licitaţii notaţi-vă numerele de identificare implicate şi citiţi toate sfaturile privind securitate precizate pe prima pagină a site-ului.

 

InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

 

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!

 

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Partenerii noștri
Super Consumator
Facebook Twitter YouTube Google+