Navighezi în versiunea veche InfoCons.
This is default text for notification bar

Translate this page RO

Select language
InfoCons

Pericolul din farfurie – știm ce mâncăm? Fără o etichetare corespunzătoare, consumatorii de pește nu știu ce mănâncă

În lipsa unui cadru legislativ care să asigure o etichetare corespunzătoare tuturor produselor din pește și fructe de mare din import, autoritățile nu au cum să garanteze siguranța consumatorilor. Situația este extrem de serioasă având în vedere că autoritățile se declară depășite de situație și recunosc că nu apucă să verifice nici măcar 5% din alimentele de import. Totodată, în condițiile în care la nivel global, peste 90% din stocurile de pește sunt deja supraexploatate sau exploatate la capacitate maximă, modelul actual de etichetare împiedică oamenii să facă alegeri în cunoștință de cauză.

 

Fără informații exacte, epidemiile pornite de la produse alimentare nu pot fi oprite

 

Un raport din 2016 al Autorităţii Europene pentru Siguranţa Alimentară[1] arată că din numărul total de boli epidemice pornite de la o sursă de hrană, cele mai multe cazuri au fost cauzate de bacteria Salmonella, întâlnită în produse din ouă, carne şi peşte. In absenţa unei etichetări corespunzătoare care să furnizeze informaţii despre originea produselor, depistarea celor problematice devine aproape imposibilă.

 

Autorităţile române confirmă gravitatea situaţiei privind pericolul produselor alimentare importate, neetichetate corespunzător: Ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale a atras deja atenţia asupra riscurilor pentru sănătate dacă produsele importate nu sunt controlate, iar Autoritatea Naţională Sanitar Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor a declarat în presă că face probe şi analize la cel mult 3% dintre alimentele de import. „Chiar dacă unele etichete includ ţara de origine, asta indică doar unde a fost ambalat produsul, nu de unde provine peştele. Aşa cum am văzut recent, lipsa acestor informaţii sau în cazul in care informațiile de pe etichetă sunt incomplete, pot duce la creșterea numărului de consumatori ce se îmbolnavesc având drept cauza consumul produselor din pește. Consumatorii trebuie sa aleagă în cunoștință de cauză. Unul din drepturile fundamentale ale consumatorilor este dreptul la informare. Citește eticheta! Fii informat! Ia atitudine!”, a declarat Sorin Mierlea, președinte InfoCons.

 

Consumatorii din România susțin o etichetare mai eficientă

 

În România, conform unui sondaj realizat de YouGov pentru WWF în 2015, cele mai importante criterii pentru consumatori atunci când aleg produse din peşte şi fructe de mare sunt: preţul, prospețimea și sursa de proveniență. Pentru a asigura siguranța alimentară, dar și pentru ca autoritățile să poată interveni rapid și eficient în cazul unei contaminări, eticheta ar trebui să permită trasabilitatea stocurilor de pește din care este realizat produsul.

 

Tonul din Oceanul Indian ar putea să dispară în mai puțin de 5 ani

 

„Dacă tendința de creștere a consumului va continua, va trebui să acceptăm că în câțiva ani nu vom mai regăsi pe rafturile magazinelor multe dintre produsele din pește cu care suntem obișnuiți în acest moment. Fără o etichetare corespunzătoare, tendința nu poate fi inversată și alegerile responsabile sunt imposibil de realizat de către consumator. Aici cheia este în mâna autorităților”, a declarat Magor Csibi, director WWF.

 

Cum putem alege în cunoștiință de cauză pentru sănătatea noastră și a mediului

 

Un exemplu de etichetare corespunzătoare îl reprezintă eticheta produselor certificate Marine Stewardship Council (MSC). Certificarea MSC reprezintă un standard de mediu recunoscut pe plan internațional, referitor la pescuitul durabil și administrat corespunzător. Eticheta MSC garantează trasabilitatea: produsele din pește și fructe de mare durabile pot fi urmărite înapoi până la pescăria certificată, adică până la sursă. De asemenea, asigură menținerea unor cantități suficiente de pește, un mediu marin prosper și un management eficient, care nu implică exploatarea excesivă a speciilor și respectă standardele sociale pentru oamenii implicați .

 

Conform studiului Retailer Scorecard 2015[2] realizat de WWF privind performanța de mediu a principalilor retaileri alimentari din România, majoritatea au la raft produse din pește și fructe de mare certificate MSC. Dacă în 2012 doar 3 retaileri aveau pe raft produse din pește MSC, în 2015 10 din 11 retaileri analizați au produse de pește certificatMSC. În plus, în ceea ce privește existența produselor de pește certificat marcă proprie, 5 din cei 11 retaileri oferă în România produse marcă proprie din pește certificat MSC.

 

„Etichetele actuale trebuie îmbunătățite rapid. Noi lucrăm la un ghid pentru consumatorii români, care să ajute oamenii să facă alegeri bune pentru sănătatea lor, dar și responsabile față de mediu. Insă pentru a putea folosi acest ghid,  avem nevoie de mai multe informații pe etichete:  țara de origine a stocului de pește, metoda de pescuit și denumirea științifică a speciei”, a completat Csibi.

 

WWF își propune să crească gradul de conștientizare privind consumul de pește și fructe de mare responsabil în cadrul proiectului Fish Forward, ce se desfășoară în perioada 2015-2017 în 11 țări din UE, printre care si România. Proiectul are ca scop și promovarea interdependenței globale, Europa fiind cel mai mare importator de pește și fructe de mare la nivel global, consumând 24% din producția mondială (EUMOFA, 2014).

 

 

- mai multe informații despre proiectul Fish Forward: wwf.ro/peste

- mai multe informații despre tonul din Oceanul Indian: http://www.wwf.ro/resurse/comunicate_de_presa/?265534/WWF-si-companii-din-industria-tonului-solicita-reducerea-cu-20-a-capturilor-de-ton-cu-inotatoare-galbene

- mai multe despre standardul MSC: https://www.msc.org

- studiul Retailer Scorecard: http://www.wwf.ro/ce_facem/consumatori_si_piata_de_retail/retailer_scorecard_2015/

 

 

 

Despre InfoCons:

Asociația – InfoCons (www.infocons.ro) a fost înfiinţată în anul 2003 pentru a veni în întâmpinarea nevoilor consumatorilor din România. Principalul obiectiv strategic al Asociația – InfoCons, cât şi al mişcării de protecţie a consumatorilor la nivel european şi mondial, este educarea şi informarea cetăţeanului. Până în prezent a desfăşurat şi desfăşoară o activitate neîntreruptă, bucurându-se de recunoaştere naţională şi internaţională, fiind membră în diferite organizaţii, comisii consultative ale autorităţilor, grupuri de lucru, parteneră în programe naţionale şi internaţionale.

Asociația – InfoCons este unica organizație din România membră cu drepturi depline în Organizația Mondială Consumers International (C.I.).

 

Despre WWF (World Wide Fund for Nature)

Înfiinţată în anul 1961, WWF este una dintre cele mai importante organizaţii internaţionale care derulează proiecte pentru conservarea naturii, în peste 100 de ţări. Misiunea WWF la nivel global este să oprească degradarea mediului înconjurător şi să construiască un viitor în care oamenii trăiesc în armonie cu natura. Mai multe detalii la: www.wwf.ro

  

[1]https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/3991

[2]http://www.wwf.ro/ce_facem/consumatori_si_piata_de_retail/retailer_scorecard_2015/

 

InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Partenerii noștri
Super Consumator
Facebook Twitter YouTube Instagram