Arată versiunea pentru desktop (clasică)
InfoCons

Translate this page RO

Select language

Ce este de făcut în cazul în care aţi fost înşelat!

REDUCEREA DAUNELOR 

Deşi, banii pe care i-aţi pierdut din cauza unei escrocherii sunt greu de recuperat, există anumiţi paşi pe care îi puteţi efectua pentru a reduce daunele şi a evita să deveniţi ţinta unei alte înşelăciuni. Cu cât acţionaţi mai repede cu atât veţi avea şansa de a vă reduce pierderile.

Raportaţi escrocheriile. Raportând autorităţilor o escrocherie acestea vor putea avertiza alte persoane cu privire la respectiva înşelăciune şi vor putea minimiza şansele de răspândire a escrocheriei. De asemenea, trebuie să vă avertizaţi prietenii şi membrii familiei cu privire la orice escrocherii pe care le descoperiţi.

În cazul în care aţi fost păcălit să achiziţionaţi un produs sau un serviciu 
Contactaţi asociaţiile de protecţie a consumatorului locale şi raportaţi înşelăciunea. Aveţi în vedere două opţiuni: posibilitatea existenţei unei perioade de aşteptare (pentru returnarea produselor) sau negocierea unei rambursări (mai ales dacă comerciantul este din ţară)

În cazul în care cineva a accesat contul dumneavoastră online, contul bancar sau a obţinut date despre cardul de credit

Sunaţi de îndată, instituţia financiară astfel încât contul dumneavoastră să fie închis cât mai curând posibil, în acest fel limitându-se suma de bani pe care o pierdeţi. Instituţiile bancare pot, de asemenea, efectua o operaţie de „refuz de plată" (inversare tranzacţie) dacă consideră că s-a efectuat o tranzacţie frauduloasă prin cardul dumneavoastră de credit.

Nu folosiţi datele de contact ce sunt menţionate în e-mailuri sau website-uri ce vi se par suspecte - probabil că acestea sunt false şi vă conduc către un escroc. Veţi putea găsi date de contact legitime în cartea de telefon, în estrasul de cont bancar sau pe verso-ul cardului bancar.

În cazul în care escrocheriile privesc tratamente medicale

Opriţi-vă de a mai consuma pastile sau substanţe ce nu sunt sigure. Consultaţi un doctor sau un alt specialist în medicină cât mai curând posibil. Informaţi medicul cu privire la tratamentul medical, pe care vi l-a vândut escrocul (luaţi cu dumneavoastră cu scopul de a arăta medicului orice tip substanţă inclusiv ambalajul). De asemenea, informaţi medicul dacă aţi sistat orice tip de tratament pe care îl urmaţi înainte de înşelătorie.

În cazul în care aţi trimis bani cuiva pe care îl bănuiţi a fi escroc

Dacă aţi trimis bani prin transfer electronic de fonduri (online) contactaţi de îndată instituţia financiară. Dacă aceştia nu au procesat încă transferul, acesta poate fi anulat.

Dacă aţi trimis un cec contactaţi de îndată instituţia financiară. Dacă escrocul, nu a încasat încă cecul aceasta poate fi anulat.

Dacă aţi trimis bani printr-un serviciu de telegraf (de ex. Western Union), contactaţi, de îndată, compania care v-a oferit serviciul. Dacă sunteţi foarte rapid, transferul se poate opri.

Dacă aţi fost păcălit de către un comerciant sau vânzător din uşă în uşă 
Puteţi fi protejat de legi care vă asigură o „perioadă de aşteptare", în timpul căreia puteţi anula un acord sau contract pe care l-aţi semnat.

Dacă aţi fost înşelat prin utilizarea calculatorului 

Dacă foloseaţi calculatorul în timp ce aţi fost înşelat este posibil ca un virus sau un alt software dăunător să fie încă în calculatorul dumneavoastră. Efectuaţi o verificare completă a sistemului folosind un software de securitate sigur.

Dacă nu aveţi instalat în calculator un software de securitate (de ex. programe de scanare viruşi sau firewall) un specialist în calculatoare vă poate ajuta să alegeţi unul.

Este posibil ca escrocii să fi obţinut şi accesul la parolele online. Schimbaţi-le folosind un calculator sigur.

În cazul în care escrocheria implică telefonul mobil 

Sunaţi compania de telefonie şi informaţi-i cu privire la cele întâmplate.

 

InfoCons (www.infocons.ro), unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercita-le apelând 021 9615!*

*Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom

Partenerii noștri
Super Consumator
Facebook Twitter YouTube Google+