Translate this page RO

Select language
InfoCons

Campania “STOP Risipei de alimente!”

InfoCons –InfoCons a realizat un studiu la nivel national avand ca subiect risipa de alimente. Studiul a fost realizat prin completarea de consumatori a unui chestionar care cuprinde 21 de intrebari.

Ca rezultat al completarii acestui chestionar, au rezultat urmatoarele :

32% dintre respondenti au varsta cuprinsa intre 30 -39 de ani, majoritatea fiind de sex feminin (59%), casatoriti (52%), provenind din mediul urban (85%), avand studii postuniversitare/universitare (46%), cu 1-3 membrii in familie (78%), cheltuind lunar pe mancare intre 500-900 ron (39%).

Conform raspunsurilor celor chestionati, principalele cauze pentru care se arunca alimentele sunt: acestea se degradeaza prea repede (26%), se estimeaza eronat cantitatea de alimente care se consuma la o masa (21%), cumparaturi in exces (14%).

Totodata, respondentii considera ca, posibilitatile pe care le au consumatorii pentru prevenirea risipei de alimnete sunt: evaluarea corespunzatoare a necesarului de alimente (19%), efectuarea de cumparaturi conform unei liste de alimente necesare (14%) etc.

Alimentele  care ajung cel mai des la gunoi  sunt: mancarurile gatite (25%), painea/produse de panificatie (21%), legumele (19%) si fructele (16%).

53% din consumatori arunca intr-o  luna sub 10% din alimentele achizitionate iar 22% arunca intre 11 -20 % din alimente.

45% din consumatori isi achizitioneaza produsele de la magazinele de cartier/piata in proportie de sub 15% din totalul cumparaturilor, 59% din consumatori nu colecteaza selectiv  deseurile, avand ca motiv major inexistenta unor sisteme casnice de colectare selectiae, insa 92 % din consumatori sunt interesati de colectarea selectiva.

Principalele metode prin care consumatorii considera ca pot reduce cantitatea de deseuri alimentare din propria gospodarie sunt: evaluarea corecta a consumului propriu cu achizitia de alimente corespunzatoare (47%), sisteme de colectare selectiva a deseurilor, care sa includa recipiente separate pentru deseurile alimentare / organice  (30% ),  achizitionarea unor alimente cu termen de valabilitate crescut (11%).

Tipurile de ambalaje pentru produse preferate de consumatori sunt: hartie (47%), sticla (27%) si plastic (20%), iar din cele recuperate/reutilizate sunt sticla si plastic (34%), orice tip (31%).

Consumatorii sunt interesati de intrebarile din cadrul acestui chestionar si le considera utile in proportie de 86% si doresc sa sa primeasca informatii cu privire la reducerea risipei alimentare prin intermediul mediului online (43%), TV (24%) si a societatii civile (13%).

Pentru mai multe informatii privind Risipa Alimentara puteti accesa si  urmatorul link: http://www.madr.ro/ro/risipa-alimentara.html

 

Propuneri ale A.N.P.C.P.P.S. Romania - InfoCons pentru reducerea risipei alimentare:

 

· In scopul diseminarii eficiente a ghidului de consum al alimentelor, se va constitui o strategie de distribuire a acestuia care va cuprinde esalonarea temporala a activitatilor de diseminare (scoli, institutii si autoritati publice, organizatii neguvernamentale);

 

· Realizarea unei analize comparative privind implementarea strategiilor referitoare la reducerea risipei de alimente in tarile europene cu scopul identificarii bunelor practici din sfera europeana cu privire la acest aspect;

 

· Constituirea unor de Grupuri de Lucru la nivelul fiecarui judet/fiecarei euroregiune, in scopul  implementarii eficiente a strategiei referitoare la reducerea risipei alimentare in Romania; scopul acestor Grupuri de Lucru este acela de a realiza, la nivel local, un studiu care va utiliza ca instrumente specifice chestionarul, ghidul si interviurile pe sectoare de industrie alimentara. Rezultatele acestor studii vor fi centralizate de fiecare Grup de Lucru, urmand sa fie remise catre M.A.D.R. in scopul realizarii studiului final. De asemenea, prin intermediul acestor Grupuri de Lucru se urmareste diseminarea eficienta  a materialelor informativ-educative si promovarea campaniilor de informare a consumatorilor;

 

·  Realizarea unui sondaj de opinie in randul tinerilor avand ca tema gradul de cunoastere al liceenilor cu privire la cunoasterea efectelor pe care risipa de alimente le poate avea asupra consumului durabil;

 

 · In vederea realizarii unei  bune promovari a campaniei privind reducerea risipei de alimente, va propunem realizarea atat a unui clip video care sa fie difuzat prin intermediul posturilor de televiziune, cat si realizarea unor mesaje informative care sa fie difuzate prin intermediul posturilor de radio;

 

· Realizarea unor parteneriate cu marile trusturi de presa pentru achiesarea acestora la proiect;

 

· Realizarea unei propuneri de lege ferenda in sensul modificarii legislatiei nationale care sa sustina introducerea unor masuri de control in scopul diminuarii risipei de alimente;

 

· Identificarea unor surse europene de finantare in scopul demararii unor proiecte, la nivelul fiecarui judet, pentru implementarea cu succes a strategiei nationale referitoare la reducerea risipei de alimente.

 

· Realizarea unor campanii de informare a comunitatilor locale, in parteneriat cu unitatile administrativ teritoriale locale, pe diferite segmente de produse cu privire la reducerea risipei alimentare;

 

· Alocarea de catre Guvern a unor sume destinate programelor de informare si educare a populatiei (adresate in special copiilor).

Locații Diseminare Materiale: Descarcă lista în format PDF

 

InfoCons (www.infocons.ro), unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercita-le apelând 021 9615!*

*Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom

 

 

Partenerii noștri
Super Consumator
Facebook Twitter YouTube Google+