Translate this page RO

Select language
InfoCons

50 % dintre consumatorii români risipesc lunar aproape 25% din totalul produselor alimentare

 

Începând cu data de 1 februarie 2019, legea privind diminuarea risipei alimentare (nr. 217/2016) va intra în vigoare. Astfel, operatorii economici vor trebui să fie mai responsabili în vederea diminuării risipei alimentare, vor trebui să vândă cu preț redus produsele aflate aproape de expirarea datei durabilității minimale, etc.

Risipa alimentară nu este însă o problemă care îi vizează exclusiv pe comercianți, ci și pe consumatorii europeni. Anual, sunt irosite aproximativ 88 de milioane de tone de alimente (în jur de 20 % din totalul alimentelor produse) în Uniunea Europeană. Conform unui studiu realizat in anul 2013, cei mai mari generatori de deșeuri alimentare, exprimate în kg pe cap de locuitor,   sunt Țările de Jos (541 kg), Belgia (345 kg), Cipru (327 kg) și Estonia (265 kg) iar la polul opus cele mai mici sunt Slovenia (72 kg), Malta și România (ambele 76 kg), urmate de Grecia (80 kg) și Republica Cehă (81 kg).

La nivelul țării noastre, risipa alimentară ridică și mari probleme de ordin financiar. Aproximativ 60% dintre consumatorii români cheltuie cca. 30 % din venitul lunar pentru asigurarea hranei. Dacă privim din punct de vedere financiar, având în vedere că cele mai mari pierderi de alimente au loc la nivelul gospodăriilor (consumatorilor din mediul urban), în România pierderile la nivelul sectorului de consumatori sunt de 2 – 3 ori mai mari comparativ cu alte state europene, unde procentul cheltuit lunar din venitul mediu este mult mai mic (ex.: Franţa – 14 %, Elveţia – 10 %).

Citește și:

- Păstrați mâncarea proaspătă

De asemenea, este de notat faptul că 50 % dintre consumatorii români risipesc lunar aproape 25% din totalul produselor alimentare (de origine vegetală/ animală). Produsele proaspete (din carne, legume/ fructe, ouă, brânzeturi/ lactate, gătite etc.) sunt cele care par a fi cel mai puţin risipite.

Pentru a aduce în atenția consumatorilor români problema risipei alimentare, InfoCons, împreună cu alte 6 organizații din Lituania, Bulgaria, Letonia, Estonia, Croația și Bangladesh implementează proiectul co-finanțat de Uniunea Europeană  ”Global learning approach on food waste in non-formal education” (Abordarea globală privind risipa alimentară prin educație non-formală), ale cărui obiective sunt următoarele:

  1.        Creșterea gradului de educare si informare a consumatorilor cu privire la interconexiunile determinate de risipa alimentară, deoarece informarea la nivel mondial cu privire la acest aspect este una foarte scăzută;
  2.        Sensibilizarea grupurilor țintă asupra interdependenței globale și a problemelor de mediu si dezvoltare socială;
  3.       Promovarea posibilităților de evitare a creerii de deșeuri alimentare prin prezentarea de modele de consum ce pot fi modificate la nivelul gospodăriilor contribuind, la rândul lor, la reducerea impactului asupra mediului și a impactului social la nivel global.

Acțiunile proiectului vor avea un impact pozitiv asupra tuturor aspectelor ce țin de durabilitatea și consumul sustenabil, atât  pentru cetățenii  care trăiesc în țările în curs de dezvoltare cât și pentru cetățenii din țările Uniunii Europene.

La sfârșitul proiectului, mai mult de 2 milioane de cetățeni la nivelul U.E. vor cunoaște și vor aplica aptitudinile dobândite în cadrul acestui proiect cu privire la consumul durabil, înțelegând că un consum de alimente mai bine gestionat poate deschide posibilități de consum pentru alte categorii de persoane.

 

Citește și:

- 112-113: Numere de urgență de afișat

- Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!

- Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!

Nr. de tel - 021.9615 sau *9615

Whats App - 0732.008.969

Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

 

 

InfoCons (www.infocons.ro) - Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!** din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615*** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Partenerii noștri
Super Consumator
Facebook Twitter YouTube Google+