Cetăţenii români care doresc să călătorească în Republica Moldova nu au nevoie de viză.
Intrarea în Republica Moldova se face în baza paşaportului valabil cel puţin 3 luni de la data intrării sau a cărţii de identitate românești aflate în prezent în circulație.
Pentru șederi mai mari de 90 de zile, cetățenii români sunt obligați să solicite Biroului de Migrație și Azil din cadrul Ministerului Afacerilor Interne eliberarea unui permis de ședere aferent scopului prezenței pe teritoriul Republicii Moldova. |
Atenţie! În acelaşi timp, cetăţenii români care sosesc în Republica Moldova prin sectorul frontierei de stat moldo-ucrainean, necontrolat de autorităţile moldoveneşti (Transnistria), sunt obligaţi, în termen de 72 de ore din momentul trecerii frontierei de stat, să îşi înregistreze prezenţa pe teritoriul Republicii Moldova la orice subdiviziune de evidenţă şi documentare a populaţiei Î. S. „CRIS Registru”, sau la subdiviziunile Biroului de Migraţiei şi Azil. În acest sens, este necesară prezentarea documentului de călătorie care permite intrarea pe teritoriul Republicii Moldova.
Intrarea pe teritoriul Republicii Moldova a cetățenilor români în baza pașapoartelor și cărților de identitate conferă acestora dreptul de ședere pe o perioada de 90 de zile într-un interval de timp de 6 luni.
Atenţie! Depăşirea perioadei maxime de şedere constituie contravenţie şi este sancţionată cu amendă, în conformitate cu prevederile Codului Contravențional al Republicii Moldova. Organele competente să aplice respectiva sancțiune sunt Biroul Migrației și Azil (autoritate competentă pentru străini) și Departamentul Poliției de Frontieră.
Obținerea permisului de ședere în Republica Moldova este posibilă în următoarele situații: căsătoria cu un cetățean moldovean, studii, angajare în muncă pentru activități religioase, umanitare și de voluntariat, pentru tratament, pentru alte cazuri și motive, în condițiile Legii 200/2010, cu modificările și completările ulterioare, privind regimul străinilor în Republica Moldova.
Pentru informații suplimentare despre condițiile de intrare și regimul de ședere pe teritoriul Republicii Moldova, recomandăm consultarea informațiilor oficiale puse la dispoziție de autoritățile moldovene:
Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetăţenilor români care intenţionează să rămână pentru o perioadă îndelungată pe teritoriul acestui stat să se adreseze misiunii diplomatice a României şi să îşi anunţe prezenţa în regiune, comunicând coordonatele personale pentru a putea fi contactaţi în situaţii de urgenţă.
1. Accesul pe piața muncii
a. Aspecte generale privind dreptul la muncă
Pentru angajarea la muncă a străinilor în Republica Moldova, angajatorul este obligat să înregistreze oferta locurilor de muncă vacante la agenţia teritorială şi să publice în presă un anunţ privind aceste locuri vacante. Cetățenii străini sunt supuși la impozite, taxe și alte plăți de baze generale ca și cetățenii Republicii Moldova, dacă tratatele internaționale la care Republica Moldova este parte nu stabilesc altfel.
Pentru a invita străini în Republica Moldova în scop de angajare în muncă pentru un termen de şedere ce depăşeşte 90 de zile, angajatorul este obligat să obţină avizul favorabil al autorității centrale cu competențe în acest domeniu.
b. Cadrul instituțional
Pentru obţinerea avizului favorabil, angajatorul sau reprezentantul împuternicit al acestuia depune la autoritatea centrală cu competențe în acest domeniu un demers, în care se argumentează necesitatea invitării specialistului străin, calificarea acestuia şi locul de muncă, datele personale ale specialistului străin (numele, prenumele, ziua, luna şi anul naşterii, cetăţenia), datele paşaportului (seria, numărul, valabilitatea), vechimea în muncă.
La demers se anexează următoarele acte:
a) înregistrarea ofertei locurilor de muncă vacante şi copia anunţului publicitar;
b) copiile documentelor de constituire a întreprinderii/organizaţiei /instituţiei (certificatul de înregistrare, extrasul din Registrul de Stat al unităţilor de drept);
c) proiectul contractului individual de muncă.
Cetățenii străini invitaţi la muncă de Guvern sau de organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, specialiştii sosiţi în baza acordurilor în domeniu la care Republica Moldova este parte, precum şi străinii sosiţi la muncă în cadrul proiectelor investiţionale ce prezintă interes pentru economia naţională sunt exoneraţi de necesitatea obţinerii avizului autorității centrale cu competențe în acest domeniu
Cetățenii străini sosiţi la muncă în cadrul proiectelor investiţionale ce prezintă interes pentru economia naţională sunt exoneraţi de necesitatea obţinerii avizului autorității centrale cu competențe în acest domeniu ,cu condiţia prezentării documentului de confirmare a Ministerului Economiei.
c. Obținerea autorizației de muncă
Pentru acordarea dreptului de ședere provizorie, străinul trebuie să adreseze autorității competente pentru străini, ce cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de expirarea termenului pentru care i s-a acordat dreptul de aflare, o cerere în acest sens.
Dreptul de şedere provizorie se acordă lucrătorului imigrant în baza demersului angajatorului și a deciziei organului abilitat în domeniul reglementării migrației forței de muncă, însoțită de de următoarele acte, prevăzute la art. 32 din Legea nr. LP 200/2010::
În cazul în care străinul are o ședere legală de cel puțin 2 ani într-o altă țară decât țara a cărei cetățenie o deține acesta urmează să prezinte cazierul judiciar eliberat de autorităţile statului de reşedinţă, tradus și legalizat/apostilat, precum şi documentul ce confirmă dreptul de şedere
În termen de până la 30 de zile calendaristice din data depunerii cererii, autoritatea competentă pentru străini va emite o decizie privind acordarea sau refuzul acordării dreptului de şedere provizorie. Decizia va fi consemnată în Sistemul informaţional integrat automatizat în domeniul migraţiei şi azilului. În cazul în care termenul de aflare pe teritoriul Republicii Moldova expiră până la emiterea deciziei, autoritatea pentru străini va elibera străinului un certificat ce confirmă statutul lui (certificat de confirmare).
Lucrătorului imigrant i se prelungeşte dreptul de şedere provizorie în baza demersului angajatorului şi a deciziei organului abilitat în domeniul reglementării migraţiei forţei de muncă dacă scopul şederii corespunde condiţiilor pentru care a fost acordat acest drept.
Pentru a obține dreptul la muncă și dreptul de ședere provizorie în scop de muncă pentru lucrătorul imigrant, angajatorul sau reprezentantul împuternicit al acestuia, depune la Ghișeul Unic de documentare a străinilor în cadrul autorității competente pentru străini următoarele acte:
În vederea prelungirii dreptului la muncă și a dreptului de ședere provizorie în scop de muncă, angajatorul sau reprezentantul acestuia depune, cu cel putin 30 de zile calendaristice înainte de expirarea termenului de valabilitate a permisului de ședere provizorie în scop de muncă următoarele acte:
În cazul nerespectării termenului de depunere a actelor pentru prelungirea dreptului la muncă stipulat la alin.(11), art.7 al Legii nr.180-XVI din 10.07.2008 cu privire la migrația de muncă angajatorul sau reprezentantul acestuia depune actele pentru acordarea dreptului la muncă străinului în condiții generale.
d. Viza de angajare
Pentru acordarea dreptului la muncă și a dreptului de ședere provizorie în scop de muncă lucrătorilor detașați, conducătorul întreprinderii/organizației/instituției din Republica Moldova sau reprezentantul acestuia, împuternicit în conformitate cu legislația în vigoare depune următoarele acte:
a) demersul întreprinderii/organizației/instituției privind acordarea dreptului la muncă lucrătorului detașat adresat Agenției Naționale și un demers privind acordarea dreptului de ședere provizorie în scop de muncă adresat autorității competente pentru pentru străini ;
b) copia avizului favorabil de detașare eliberat de Agenția Națională ;
c) cererea-chestionar a lucrătorului detașat;
d) copia contractului de executare a lucrărilor și/sau prestare a serviciilor ;
e) copia actului de detașare a lucrătorului de către un angajator persoană juridică străină la un angajator persoană juridică din Republica Moldova, tradusă în limba de stat li legalizată în modul stabilit ;
f) copia actului de identitate național al cetățeanului străin, cu mențiunile corespunzătoare privind trecerea frontierei de stat, în conformitate cu legislația în vigoare ;
g) 2 fotografii recente (30×40 mm) color, pe fundal deschis și uniform.
2. Recunoașterea calificărilor profesionale
Republica Moldova recunoaște calificările profesionale ale statului român.
3. Soluționarea litigiilor de muncă
a. Cererea privind soluționarea litigiului individual de muncă se depune în instanța de judecată:
Cererile depuse cu omiterea, din motive întemeiate, a termenelor prevăzute mai sus pot fi repuse în termen de instanța de judecată. Instanța de judecată va convoca părțile litigiului în timp de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii. Instanța de judecată va examina cererea de soluționare a litigiului individual de muncă în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia și va emite o hotărâre cu drept de atac conform Codului de procedură civilă.
Instanța de judecată va remite hotărârea sa părților în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii. Angajatorul este obligat să execute imediat, conform Codului de procedură civilă, hotărârea (decizia) instanței de judecată despre restabilirea drepturilor salariatului ce decurg din raporturile de muncă și din alte raporturi legate nemijlocit de acestea.
b. În cazul celor colective. Prin procedură de conciliere se înțelege examinarea conflictului colectiv de muncă, în scopul soluționării lui, în cadrul unei comisii de conciliere.
În toate cazurile în care într-o unitate există premisele declanșării unui conflict colectiv de muncă, reprezentanții salariaților au dreptul să înainteze angajatorului revendicările lor privind stabilirea unor noi condiții de muncă sau modificarea celor existente, purtarea negocierilor colective, încheierea, modificarea și executarea contractului colectiv de muncă.
Revendicările salariaților sunt înaintate angajatorului (reprezentanților acestuia) în formă scrisă. Acestea trebuie să fie motivate și să conțină referiri concrete la normele încălcate ale legislației în vigoare. Angajatorul este obligat să primească revendicările înaintate și să le înregistreze în modul stabilit.
Copiile revendicărilor pot fi remise, după caz, organelor ierarhic superioare ale unității, patronatelor, sindicatelor de ramură, autorităților publice centrale și locale. Angajatorul este obligat să răspundă în scris reprezentanților salariaților în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării revendicărilor.
Procedura de conciliere se desfășoară între părțile conflictului, în cadrul unei comisii de conciliere.
Comisia de conciliere se constituie dintr-un număr egal de reprezentanți ai părților conflictului, la inițiativa uneia din ele. Comisia de conciliere se constituie ad hoc, ori de câte ori apare un conflict colectiv de muncă.
În situația în care părțile conflictului nu au ajuns la o înțelegere sau nu sunt de acord cu decizia comisiei de conciliere, fiecare din ele este în drept să depună, în termen de 10 zile lucrătoare de la data adoptării deciziei sau primirii informației respective, o cerere de soluționare a conflictului în instanța de judecată. Instanța de judecată va convoca părțile conflictului în timp de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii. Instanța de judecată va examina cererea de soluționare a conflictului colectiv de muncă în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia și va emite o hotărâre cu drept de atac conform Codului de procedură civilă. Instanța de judecată va remite hotărârea sa părților în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii.
Cererile privind soluționarea conflictelor colective de muncă referitoare la constatarea nulității contractului colectiv de muncă, a convenției colective sau a unor clauze ale acestora pot fi depuse de părți la instanțele de judecată începând cu data semnării contractului colectiv de muncă sau a convenției colective.
Cererile privind soluționarea conflictelor colective de muncă referitoare la constatarea legalității grevei pot fi depuse de părți la instanțele de judecată începând cu data declarării grevei.
Desfacerea contractelor de muncă
Condițiile privind desfacerea contractelor de muncă se regăsesc în legea 154/28.03.2003. Printre prevederi se regăsesc:
Cine suportă cheltuielile de repatriere ale angajaților
Cheltuielile privind repatrierea fac subiectul negocierii contractului colectiv de muncă.
4. Sistemul național de sănătate
Informații detaliate sunt regăsibile pe protalul http://www.cnas.md/index.php?l=ro
5. Alte informații utile
Autorități locale cu competențe în domeniul muncii și securității sociale: ministerul muncii, protecției sociale și familiei, ministerul sănătății și agenția națională pentru ocuparea forței de muncă
Alte linkuri utile:
Riscul ameninţărilor teroriste în Republica Moldova este scăzut, însă cetăţenii români trebuie să aibă în vedere riscurile globale pe care fenomenul terorist le poate produce oriunde în lume.
Vă recomandăm să urmăriţi în permanenţă anunţurile şi recomandările făcute de autorităţile locale şi să accesaţi periodic pagina web a Ministerului român al Afacerilor Externe (www.mae.ro).
Nu sunt recomandate călătoriile în sau prin Transnistria („Republica Moldovenească Nistreană”).
În condiţiile în care această regiune nu se află sub controlul de facto al autorităţilor moldoveneşti, Ambasada României de la Chişinău şi oficiile consulare româneşti nu pot asigura asistenţa şi protecţia consulară a cetăţenilor români aflaţi în dificultate.
Cetăţenii străini pot fi victime ale infracţiunilor de furt, tâlhărie, înşelăciune.
Recomandări generale:
În cazul unor incidente care afectează siguranţa persoanei sau a bunurilor, vă recomandăm să contactaţi cea mai apropiată unitate de poliție, precum şi Ambasada României la Chişinău sau, după caz, oficiile consulare acreditate: Consulatul General al României la Bălţi şi Consulatul General al României la Cahul.
Autorităţile locale pot fi apelate la următoarele numere de urgenţă:
Dacă sunteţi victima unei infracţiuni:
Recomandăm tuturor cetăţenilor români care călătoresc în Republica Moldova să încheie poliţe de asigurare medicală de călătorie, care să acopere cheltuielile medicale pentru intervenţiile de urgenţă, tratament şi evacuare.
Asigurările medicale de călătorie sunt acceptate de unităţile medicale, fiind necesară însă confirmarea prealabilă a plăţii de către firma de asigurare română.
Legislaţia rutieră din Republica Moldova este similară, în privinţa regulilor de circulaţie, cu aceea din România.
Începând cu 1 martie 2015, proprietarii autoturismelor înmatriculate în România vor fi nevoiți să achite, la intrarea în regiunea transnistreană a Republicii Moldova, contravaloarea unei polițe de asigurare de răspundere civilă auto eliberată de „autoritățile” de facto.
Polițele de asigurare vor putea fi obținute la intrarea în regiunea transnistreană, de la așa-zisul „serviciu vamal” de la Tiraspol, care va încasa și contravaloarea acestora (costurile polițelor, pe categorii de vehicule și perioadă de valabilitate, sunt detaliate aici).
De la data de 1 martie 2015 nu vor mai putea fi utilizate, în regiunea transnistreană a Republicii Moldova, „cărțile verzi” eliberate de companiile românești de asigurări sau polițele de asigurare emise de companiile de profil din Republica Moldova.
Infrastructura rutieră nu este foarte dezvoltată, iar calitatea drumurilor este în general destul de slabă.
Conducerea sub influența băuturilor alcoolice este strict interzisă, concentraţia permisă de alcool în sânge este de 0.15 mg/l și 0.3 g/l. Permisul de conducere poate fi suspendat pentru o perioadă de maximum 90 de zile iar pentru niveluri mari ale alcoolemiei se aplica pedepse cu închisoarea.
Folosirea centurii de siguranţă este obligatorie, atât în localităţi cât şi în afara acestora.
Parcarea este permisă în locurile special amenajate, dar şi pe drumurile publice, în situaţia în care nu există indicatoare rutiere de interdicţie.
Permisul de conducere românesc este recunoscut în Republica Moldova, dacă termenul de valabilitate înscris în document nu a expirat.
În cazul accidentelor rutiere, indiferent de gravitatea lor, trebuie să vă adresaţi poliției locale și să aşteptaţi sosirea unui echipaj.
Este interzisă, până la sosirea agenţilor de circulaţie, schimbarea poziţiei autovehiculului sau deplasarea acestuia de la locul producerii accidentului. Telefoanele utile pentru aceste situaţii sunt:
Principiile generale de reglementare valutară în Republica Moldova, drepturile şi obligaţiile persoanelor la importul şi exportul valorilor valutare, inclusiv numerarului în valută străină şi în monedă naţională, sînt stabilite în Legea privind reglementarea valutară nr. 62-XVI din 21.03.2008 (capitolul III).
Reguli pentru persoane fizice rezidente şi nerezidente
Forma de declarare |
Suma în valută străină sau echivalentul în monedă naţională |
|
Declarare în scris |
La intrare |
La ieşire |
Opţional |
pînă la 10000 Euro |
pînă la 10000 Euro |
Obligatoriu |
peste 10000 Euro |
de la 10000 pînă la 50000 Euro (*) |
(*) cu condiţia prezentării organelor vamale a documentelor confirmative, pentru suma ce depăşeşte 10000 de euro (sau echivalentul lor), şi anume:
- actele vamale ce confirmă introducerea mijloacelor băneşti în Republica Moldova; şi/sau
- permisiunile pentru scoaterea mijloacelor băneşti din Republica Moldova, eliberate de băncile licenţiate, şi/sau autorizaţii pentru scoaterea mijloacelor băneşti din Republica Moldova, eliberate de Banca Naţională a Moldovei.
Intrarea în Republica Moldova
Introducerea în Republica Moldova a numerarului în monedă naţională, precum şi numerarului şi cecurilor de călătorie în valută străină nu este limitată.
Declararea valorilor valutare introduse
Persoanele fizice sînt obligate să declare în scris organelor vamale sumele ce depăşesc 10000 de euro (sau echivalentul lor) de persoană/călătorie.
Persoanele fizice au dreptul să declare în scris sumele ce nu depăşesc 10000 de euro (sau echivalentul lor) de persoană/călătorie.
Conform Legii cu privire la tariful vamal nr. 380 din 20.11.97 valuta naţională, valuta străină (cu excepţia celei folosite în scopuri numismatice), precum şi hîrtiile de valoare sînt scutite de taxă vamală.
Declararea valorilor valutare la scoaterea acestora din ţară
Persoanele fizice sînt obligate să declare în scris organelor vamale sumele ce depăşesc 10000 de euro (sau echivalentul lor) de persoană/călătorie.
Nedeclararea atrage răspunderea conform legislaţiei în vigoare.
Persoanele fizice au dreptul să declare în scris sumele ce nu depășesc 10000 de euro (sau echivalentul lor) de persoană / călătorie.
* echivalentul sumelor în valutele respective se determină aplicînd cursul oficial al leului moldovenesc stabilit de Banca Naţională a Moldovei, valabil la ziua trecerii frontierei de stat a Republicii Moldova.
Persoane juridice
Introducerea în/scoaterea din Republica Moldova a numerarului în valută străină şi în monedă naţională şi a cecurilor de călătorie în valută străină se permite persoanelor juridice în cazuri stabilite în art. 30 din Legea privind reglementarea valutară nr. 62-XVI din 21.03.2008.
Introducerea în/scoaterea din Republica Moldova a numerarului se efectuează prin intermediul persoanelor fizice reprezentanţi ai persoanelor juridice în cauză.
Informaţia detaliată cu privire la modul de introducere şi scoatere a bunurilor de pe teritoriul Republicii Moldova de către persoanele fizice este prevăzută în următoarele acte normative:
Lista mărfurilor a căror introducere pe teritoriul Republicii Moldova de către persoane fizice de o singură dată se efectuează fără achitarea drepturilor de import
Codul |
Denumirea poziţiei |
Cantitatea |
1 |
2 |
3 |
2203 |
Bere fabricată din malţ |
5 litri |
2204-2208 90 |
Vinuri naturale din struguri, inclusiv vinuri alcoolizate; must din struguri, altul decît cel de la poziţia 2009; vermuturi; băuturi alcoolice tari, lichioruri şi alte băuturi spirtoase |
2 litri |
2402 |
Ţigări de foi, trabucuri |
50 bucăţi |
Ţigări din tutun sau din substituenţi de tutun |
200 bucăţi |
|
27 |
Carburanţi |
Carburanţi pentru mijlocul de transport auto, cu condiţia că aceştia se află în rezervoarele mijlocului de transport cu care persoana intră pe teritoriul Republicii Moldova |
42 |
Obiecte din piele: articole de voiaj, genţi şi alte produse similare |
3 unităţi |
43 |
Blănuri naturale şi articole din blană; blănuri artificiale |
1 unitate |
61 |
Articole şi accesorii de îmbrăcăminte, tricotate şi croşetate |
3 unităţi |
62 |
Articole şi accesorii de îmbrăcăminte, altele decît cele tricotate sau croşetate |
3 unităţi |
64 |
Încălţăminte |
2 perechi |
8471 |
Maşini de prelucrare automată a datelor şi părţi ale acestora |
1 unitate |
8520 |
Magnetofoane, radiomagnetofoane, radiomagnetofoane auto, playere audio |
1 unitate |
8521 |
Aparate video de înregistrat sau de reprodus, chiar încorporînd un receptor de semnale videofonice |
1 unitate |
8525 |
Aparate de luat vederi fixe şi alte camere video |
1 unitate |
8525 20 910 |
Aparate de emisie care încorporează un aparat de recepţie pentru radiofonia celulară (telefon mobil) |
2 unităţi |
90 |
Instrumente şi aparate optice, fotografice, cinematografice |
1 unitate din grupă |
91 |
Ceasuri de toate tipurile |
3 unităţi |
9004 |
Ochelari (de corecţie, de protecţie sau altele) şi articole similare |
4 unităţi |
Valoarea în vamă pentru mărfurile introduse de către persoane fizice se stabileşte conform Ordinului SV privind monitorizarea tranzacţiilor comerciale de import nr. 361-O din 25.09.2007.
Controlului vamal sînt supuse toate mărfurile trecute peste frontiera vamală prin intermediul TPI (trimiterilor poştale internaţionale), cu excepţiile prevăzute de legislaţie. Mărfurile trecute peste frontiera vamală prin intermediul TPI se află sub supraveghere vamală, conform legislaţiei în vigoare.
Trimiterile poştale internaţionale sînt supuse controlului vamal, pe calea verificării datelor din declaraţie vamală sau alte documente, în baza cărora se face vămuirea, inspectării vamale şi în alte forme de control vamal, prevăzute de legislaţia Republicii Moldova.
Potrivit alin. (3) al art. 201 al Codului Vamal, organul vamal este în drept să efectueze controlul mărfurilor expediate prin poşta internaţională, în lipsa declarantului, altor titulari de drepturi asupra mărfurilor şi a mijloacelor de transport, precum şi a reprezentanţilor acestora.
Controlul vamal al coletelor internaţionale se efectuează conform cap.V, secţiunea 28 al Codului Vamal al RM.
Controlul vamal al trimiterilor poştale internaţionale se efectuează în zonele de control vamal ale Centrelor Poştale din teritoriu, de către colaboratorul vamal, în prezenţa operatorului poştal.
Import persoane fizice:
Export persoane fizice:
Conform art. 6 al Legii nr. 1569 din 20.12.2002 „Cu privire la modul de introducere şi scoatere a bunurilor de pe teritoriul Republicii Moldova de către persoane fizice", persoanele fizice au dreptul de a scoate de pe teritoriul Republicii Moldova:
În Republica Moldova, sistemul de plată prin cărţi de credit este implementat în marile magazine și în supermarketuri.
Unităţile bancare asigură şi transferuri bancare din străinătate către persoane fizice aflate temporar pe teritoriul moldovean.
Intrarea în Republica Moldova a animalelor de companie se face în baza paşapoartelor eliberate de autorităţile române abilitate, în care să fie consemnate vaccinările animalelor.
La punctele de frontieră se efectuează un control sanitar-veterinar, ce presupune, pe lângă verificarea documentului menţionat, un control al animalului.
Pentru controlul respectiv se percepe taxă.
Nu există obligativitatea instituirii carantinei pentru animalele de companie.
Produse alese pentru comparare