Translate this page RO

Select language
InfoCons

Creditul de consum – tot ce trebuie sa știi atunci când contractezi un astfel de credit

Ce este creditul de consum?

Creditul este suma de bani pe care o împrumuți și pe care trebuie să o returnezi în rate lunare, după o anumită perioadă. Trebuie să iei în considerare faptul că suma totală pe care o vei plăti la finalul perioadei va fi mai mare decât suma pe care ai împrumutat-o inițial, deoarece la aceasta se adaugă dobânda și diferite comisioane.

Ce informatii trebuie sa primesti înainte de a semna un contract de credit?

Creditorul trebuie să îți ofere o serie de informații, pentru a te ajuta să compari mai multe oferte:

  • Tipul de credit;
  • Datele de contact ale instituției financiare;
  • Valoarea totală a creditului;
  • Durata contractului;
  • Rata dobânzii la creditul contractat, fixă și/sau variabilă, împreună cu informațiile care fac referire la alte costuri, incluse în costul total al creditului;
  • Rata anuală a dobânzii și suma totală de plată;
  • Numărul și frecvența plăților;
  • Garanții – în cazul creditelor ipotecare.

Informațiile precontractuale trebuie oferite pe hârtie sau pe alt suport durabil, în scris, vizibil și ușor de citit. Creditorii trebuie să utilizeze, în acest sens, formularul „Informații standard la nivel european privind creditul pentru consumatori”.

Nu uita! Ai dreptul de a primi, la cerere, o copie gratuită a proiectului de contract de credit, înainte de semnare! De asemenea, la final, comerciantul va trebui să-ți remită o copie a contractului semnat.

Ce trebuie să faci înainte de a semna contractul?

  • Să îl citești cu atenție;
  • Să ceri informații suplimentare atunci când anumite aspecte nu îți sunt clare sau nu sunt menționate în contract;
  • Să te asiguri că regăsești și înțelegi toate informațiile despre costurile creditului;
  • Nu semna niciodată un contract care are spații libere, care ar putea fi completate și după ce pleci;
  • Dacă tot mai ai dubii, cere o copie a contractului ca să îl poți studia acasă.

Important! În termen de 14 zile de la semnarea contractului, ai dreptul să renunți la acesta, fără să fii nevoit să dai explicații. În acest sens, trebuie să-l anunți pe creditor și, dacă ai retras o sumă din credit, să o rambursezi, împreună cu dobânda cuvenită pentru perioada scursă de la momentul încheierii contractului.

Ce se va întâmpla dacă vrei să plătești anticipat?

Ai dreptul să achiți soldul creditului tău în orice moment, în principiu, fără a plăti dobândă, taxe sau alte costuri.

Un cost pentru rambursare anticipată poate fi pretins doar pentru împrumuturi cu dobândă fixă, dar nu poate depăși: 

  • 1% din suma datorată, în condițiile în care perioada rămasă este mai mare de un an;
  • 0,5% din suma datorată, pentru credite la care perioada rămasă este mai mică de un an.

Atenție! Contractele de credit trebuie să fie ușor de citit și trebuie să includă toate informațiile, într-o manieră simplă și concisă.

Ce este DAE (Dobânda Anuală Efectivă)?

Comparația între ofertele de credit este făcută folosind DAE, și nu dobânda afișată. Tocmai de aceea este indicat să folosești valoare dobânzii anuale efective, pentru a compara oferte financiare similare.

DAE include toate costurile pe care le implică un credit: dobânda anuală, costul asigurării, comision de analiză dosar, taxele de administrare (lunare sau anuale), fie că este vorba despre o sumă fixă, fie că se referă la un procentaj din soldul creditului rămas de achitat. NU uita că DAE funcționează cel mai bine ca instrument de comparare a două produse financiare similare, cu sume identice, calculate pentru aceeași perioadă.

 

Pentru consiliere sau informații suplimentare puteți accesa www.infocons.ro sau puteți apela 021 9615, numar cu tarif normal în rețeaua Telekom, apelabil din toate retelele.

 

InfoCons - Organizație Națională pentru Protecția Consumatorilor

Centrul National de Consiliere si Consultanta a Consumatorilor din domeniul financiar - bancar

Adresa: Bd. Mărășești Nr. 127-129, Sector 4, 040253, București, România

Telefon: 021/9615

E-mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

 

Alte adrese utile:

Banca Nationala a Romaniei

Contact: str. Lipscani nr. 25, Sector 3, Bucuresti, cod postal 030031

Tel: 021.313.04.10

E-mail: info@bnro.ro

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor

Adresa: Bucureşti, Bulevardul Aviatorilor nr. 72, sector 1

Tel: 021.9551

Relaţii cu publicul 

Telefon: 0372-131951

E-mail: office@anpc.ro

www.anpc.gov.ro

Asociatia Romana a Bancilor

Adresa: Aleea Negru Voda nr. 4 - 6, Bloc C3, Sector 3, Bucuresti 

Telefon: (+4) 021 321 20 78

Fax: (+4) 021 321 20 95 

Email: arb@arb.rooffice@arb.ro

 

InfoCons - Organizație Națională pentru Protecția Consumatorilor este operator de date cu caracter personal înregistrat sub nr. 12617/05.10.2009.

InfoCons (www.infocons.ro), unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercita-le apelând 021 9615!

Partenerii noștri
Super Consumator
Facebook Twitter YouTube Google+